Станіслав Чарнецький та Григорій Трух. «Ой, у лузі червона калина похилилася» - пісня, що стала народною, її ідейно-художній зміст
1.Календарно-обрядові пісні не пов’язані з 0,5б.
А. порами року; Б. сільським господарством;
В. історичними подіями; Г. явищами природи.
2.До літнього циклу не належать пісні 0,5б.
А. русальні; Б. купальські;
В. жниварські; Г. щедрівки.
3. Колядки, щедрівки, засівні - це пісні 0,5б.
А. весняного циклу; Б. зимового циклу;
В. літньог оциклу Г. літературного походження.
4. Щедрівки виконують на 0,5б.
А. Щедрий вечір Б. Різдво Христове;
В. Водохреща; Г. Миколая.
5. Під час виконання веснянок 0,5б.
А. водять козу; Б. носять випечених пташок;
В. прикрашають сніп квітами; Г. пускають вінки по воді.
6. Люди проводили обряди проганяння, або проводи, русалок під час русального тижня. Це дійство відбувалося ... 0,5б.
А у кінці квітня - на початку травня
Б у кінці травня - на початку червня
В у кінці червня - на початку липня
7. Продовжіть речення. Колядка-це…Чим колядки відрізняються від щедрівок? 2б.
8. Які обряди виконувалися на свято Івана Купала? Символами чого були вогонь та віночок? 2б.
9.Установіть відповідність: 2б
1. Виси, мій віночку, на злотім кілочку, На злотім кілочку, шовковім шнурочку. 2. Панночка загадочок не вгадала - Русалка панночку залоскотала 3. Дівчата – косаті А хлопці – вусаті Молодиці- білолиці. 4. Весна красна Що ж ти нам принесла? | А. «Ой весна, весна днем красна»
Б. «Ой вінку мій, вінку »
В. «Ой біжить, біжить мала дівчина»
Г. «Там у полі криниченька»
|
10.Установіть відповідність: 1б
1.Анафора 2.Епітет 3.Гіпербола | А. художнє перебільшення Б. художнє означення В. однаковий початок рядків Г. зіставленнія одного предмета з іншим для того, щоб глибше розкрити, яскравіше змалювати його |
11. Установіть відповідність між художнім засобом і рядками з народної пісні: (2б.)
1.Епітет А Купайло, Купайло Де ти зумувало ?
2.Пестливі слова Б Там женчики жали ,золоті серпи мали
3.Звертання В Не ходи рано в садочок, не полохай діточок
4.Персоніфікаці Г Що ж ти ,весно, принесла?
- Принесла я вам літечко..
Тема. Гумор і сатира в байках. Будова байцки. Л. Глiбов “Щука”,«Муха і Бджола». Зневага до надокучливих, ледачих людей, що живуть за рахунок інших. Викриття дурості й пихатості в байці «Жаба і Віл»" ( 2год.)
https://docs.google.com/presentation/d/1_Hpk88IDpGRcK53JDAXYqEovJBpfwwvG/edit?usp=sharing&ouid=103837819158627985728&rtpof=true&sd=trueБайка- невеликий алегоричний твір повчального змісту.
Алегоричний, алегорія - зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин, рослин, явищ природи та ін.
Побудова байки:
Оповідь- розповідається певна подія
Мораль - повчання, стислий виклад головної думки.
Отже, основна ознака байки - це алегоричність. Враховуючи основну ознаку байки — алегоричність, виконаємо завдання: з’єднайте стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, які їх уособлюють).
Осел | хитрість |
Лисиця | впертість |
Козел | зажерливість |
Щука | дурість, тупість |
Це цікаво!
Жанр байки один з найстаріших жанрів і генетично сходить до казки про тварин, від якої він поступово відокремлюється. Сталої жанрової форми набуває в давній Греції. Основоположником давньогрецької байки вважають напів-легендарного байкаря Езопа (VI ст. до н. є.). Його байки були настільки популярні, що всі байки до V століття до нашої ери діставали назву «Езопових».
У давній Греції до жанру байки зверталися також Архілох, Софокл, Платон, у давньоримській літературі — Енній, Луцилій, Горацій, Федр, Бабрій. У III столітті до нашої ери з'явився збірник індійських байок «Панчатантра». Спочатку байка існує як прозаїчний жанр і тільки пізніше оформлюється як віршовий твір. Уже римські байкарі Федр та Бабрій пишуть віршовані байки, але, в цілому, прозаїчна форма байки переважає в літературі майже до XVII століття. Вершин своїх художніх можливостей жанр досягає в XVII—XIX століттях у творчості Лафонтена, Лессінга, Крилова. З XVII століттям також пов'язана і якісна видозміна байки. Якщо традиційна байка вважалася цілком дидактичним жанром, що ставив моралізаторські завдання й мало звертав уваги на художню форму, то з появою в XVII столітті байок Ж. Лафонтена на перше місце в байці виступає її естетична, власне, художня функція.
В українській літературі жанр байки активно розроблюється у XVIII—XIX століттях (Г. Сковорода, Л. Боровиковський, Є. Гребінка, Л. Глібов, С. Руданський, І. Манжура, М. Старицький). З кінця XIX — початку XX століття жанр байки в художній літературі використовується менше. В українській літературі XX століття до байки зверталися В. Еллан-Блакитний, С. Пилипенко, М. Годованець, В. Поліщук, П. Красюк, П. Глазовий, П. Ребро.
Прослухайте байку Леоніда Глібова «Щука».
Поміркуйте!
— Хто є головним, а хто другорядними героями байки?
— За що Щуку притягли до суду? Знайдіть відповідні рядки в тексті.
— Хто був на той раз суддями? Як характеризує їх автор?
— Знайдіть у тексті опис дій суддів, що підтверджує авторську характеристику.
— Які стосунки склалися між Щукою і Лисицею?
— Чому суд поміняв своє рішення? Як би ви це охарактеризували?
— Кого, на вашу думку, висміяв автор в образах байки?
— Чого учить нас байка, яка її мораль? Чим вона актуальна сьогодні?
Байка «Щука» Леоніда Глібова - гостра сатира на несправедливий суд, у якому нікчемні судді не здатні розібратися у суті справи. Тому такі шахраї, як Лисичка, за хабарі вміють повернути справу на користь кривдника, ввести в оману суддів. І тепе
Прослухайте байку "Муха і Бджола" Л.Глібова
Жанр: байка.
Основна думка: пошану і повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь, марно не витрачає часу; ледарі — непрохані гості.
Мораль байки: засудження нероб та ледарів.
Дайте відповіді на питання (усно).
- Охарактеризуйте образ Бджоли: як вона живе, як ставиться до себе, до своєї праці?
- Чи випадково Глібов обрав саме такого персонажа для порівняння з Мухою?
- Яких людей уособлює Бджола?
- Дайте характеристику Мусі: чим вона займається, якою бачить сама себе, як оцінюють її інші? Яких людей уособлює цей образ?
- Доведіть, що твір «Муха і Бджола» -- байка. Знайдіть оповідну частину і мораль. Поясніть алегорію.
- Чим повчальна байка? Які висновки повинна зробити людина, котра прочитає її?
Перегляньте мультфільм
Прочитайте виразно байку "Жаба і Віл" .
Жанр: байка.
Основна думка: «…найлучче жити, Як милосердний бог дає».
Мораль: автор звертає увагу на застосовування тих реальних власних можливостей, які «милосердний бог дає»; засудження жадібності, заздрості, пихатості, хвалькуватості.
Дайте відповіді на питання (усно), відповідаючи, шукайте у тексті цитати й зачитуйте їх (де це можливо).
- До чого прагнула Жаба? Навіщо це їй було потрібно?
- Чи схвалює подруга наміри Жаби? А ви? Автор?
- Чи бачили ви в природному середовищі жабу, вола?
- Що характерно для цих істот?
- Чому в байці слова «Жаба», «Віл» пишуться з великої літери?
- З якою метою автор протиставляє цих два образи?
- Чи траплялася вам у житті подібна ситуація до викладеної у байці?
- Що мав на увазі Л. Глібов, коли писав: «Такі і в світі жаби є»?
- Як називається такий прийом? То що таке алегорія?
Виконайте інтерактивну вправу.
https://learningapps.org/4047255р часто звучить крилатий вислів із байки - «і щуку кинули у річку», - коли йдеться про те, що замість заслуженого покарання хтось потрапив у свою рідну стихію, у звичну обстановку її уникнув відповідальності за ганебні дії, за вчинений злочин.
Домашнє завдання.
Виразно читати байки Л. Глібова , характеризувати образи.
Виконати тест за посиланням
Тема. Павло Глазовий. «Еволюція», «Найважча роль», "Заморські гості","Похвала". Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів»(2 год.)
Перегляньте відео.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.229-233
Прослухайте гумореску «Еволюція»
1. Чи сподобалася вам ця гумореска? Чим саме?
2. Яким було перше запитання хлопчика?
3. Даючи відповідь, на що посилається батько?
4. Про що було друге запитання?
5. Чому, на вашу думку, батько «весело сміється» перш ніж відповісти синові?
6. Що мав на увазі батько, сказавши що не всі люди є справжніми?
7. Які випадки свідчать про те, що інколи людину не можна назвати людиною?
8. Які вчинки роблять людину справжньою?
9. Як ви розумієте такий вислів «У будь-якій ситуації залишайся людиною»?
10. Яка основна думка твору? Чого вас навчає гумореска?
Цікаво знати!
ДАРВІН ПРО ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ ВІД ТВАРИН
Ідею про природне походження людини поставив на наукову основу Ч. Дарвін. В книзі «Походження людини і статевий добір» (1871), проаналізувавши широкі дані порівняльної анатомії, ембріології і систематики, він прийшов до висновку про вражаючу схожість людини з тваринами, особливо з людиноподібними мавпами.
Згідно з сучасною систематикою, людину відносять до типу Хордові, підтипу Хребетні, класу Ссавці, ряду Примати, підряду Людиноподібних, сімейства Гомінід, роду Людина і виду Людина розумна.
Для людини характерні основні ознаки класу ссавців: наявність молочних, сальних і пітних залоз, волосяного покриву, диференційованих зубів, лівої дуги аорти і чотирикамерного серця, діафрагми, добре розвинутої кори головного мозку, внутрішньоутробного розвитку зародка.
Особливо схожа людина і людиноподібні мавпи: у них відносно велика маса головного мозку, добре розвинена кора переднього мозку з великою кількістю борозд і звивин; бінокулярний зір; загальні групи крові; протиставлення великого пальця іншим; редукція хвостового відділу хребта; наявність папілярних узорів на пальцях, долонях і стопах, нігтів на пальцях; наявність менструального циклу у самок; тривалість вагітності близько дев'яти місяців; схожість каріотипів; спільні хвороби.
«Паспорт твору».
Автор: Павло Глазовий.
Твір: «Еволюція».
Герої: батько, син, автор.
Тема: зображення допитливого хлопчика, якого цікавить питання, чому мавпи досі не стали справжніми людьми.
Ідея: засудження тих, хто ганьбить ім’я людини; людина повинна завжди бути справжньою людиною, де б і в якій ситуації вона не опинилася.
Жанр: гумореска.
Прослухайте гумореску «Найважча роль»
1. Чи сподобалася вам ця гумореска? Чим саме?
2. Чи смішною здалася вам ця гумореска?
3. Що в цій гуморесці лежить в основі комічного?
4. Що можна сказати про матір хлопчика?
5. Чи бували ви в театрі?
6. Чи слідкували, як актори виконують свої ролі?
7. Що потрібно, щоб роль виконати якнайкраще?
8. Що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?
9. Якою була наука у хлопця?
10. Як у назві простежується гумористична спрямованість твору?
11. Яке значення останнього рядку гуморески?
1. Аналіз твору П. Глазового
«Заморські гості»
1) виразне читання гуморески
учителем або прослуховування аудіозапису авторського виконання цього
твору.
– Прослухайте гумореску Павла Глазового. Які
слова вам незрозумілі? В тлумаченні нам допоможе словничок-довідничок.
2) словникова робота
Словничок-довідничок
1. Райрада – орган
місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад
сіл, селищ, міст певного району в межах
повноважень, визначених Конституцією України.
2. Галасувати –
здіймати галас; сильно кричати.
3. Козирнув – привітав по-військовому,
прикладаючи руку до козирка кашкета.
4. Шпана – хуліган, паскудна людина
5. Благородні –
чесні, порядні.
6. Мер – голова
органу місцевого самоуправління в ряді країн.
3) первинне усвідомлення почутого
– Знайдіть у тексті підтвердження звідки ж приїхали
гості до України? (з Канади)
– У якому ж місті відбуваються події? (у Києві)
– Якою мовою гості із Канади спілкувалися з
міліціонером? Зачитайте.
– Покажіть на карті Україну й Канаду, де
проходять кордони названих країн?
– Про що це говорить? (Тому, що у Канаді живе
багато вихідців з України, які незважаючи ні на що, зберегли українські
традиції й мову, любов до своєї далекої Батьківщини).
(Еміграція - вимушена
чи добровільна зміна місця проживання окремих груп людей (емігрантів, переселенців),
переселення зі своєї батьківщини, країни, де вони народилися і виросли в інші
країни глобального суспільства з економічних, політичних або релігійних причин
– Зачитайте що здивувало гостей у мові
міліціонера? (ваша мова бездоганна…)
– Чи довів міліціонер хибність думки канадців
про застосування української мови на Вкраїні? Як саме?
– Як він охарактеризував гостей? (культурні,
благородні люди. Одна із рис українців – бачити в людях гарне)
– Кого і чому звинуватив міліціонер стосовно
зневажливого ставлення до рідної мови? (людей)
– Це гумористичний чи сатиричний
твір? Свою думку обґрунтуйте. (засудження тих, хто цурається своєї мови.
Розповідається з болем у серці)
– Визначте тему гуморески?
(зображення приїзду гостей з Канади в Україну та їх враження від почутої
грамотної української вимови).
– А яка
ідея? (возвеличення української мови, яка є свідченням нашої
культури, благородності, манери поведінки, етикету; засудження тих, хто її цурається).
– Визначте головну думку цієї
гуморески (мова – духовна
скарбниця кожного українця; доки живе мова, доти існує нація думка
гостей-канадців, що українці вже не говорять рідною мовою, не виправдалася).
– Чи актуальна на сьогодні гумореска П. Глазового
«Заморські гості»? Свою думку обґрунтуйте. (Саме від нас залежить чи буде наша
рідна мова модною, стильною та сучасною).
Аналіз байки П. Глазового «Похвала»
- Про кого
йде мова в цій байці? (про муху й павука)
- Чим
незвичні ці муха й павук? (це алегоричні образи)
– Яким постає
перед нами павук? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.
– Якою
показано муху? Знайдіть і зачитайте ці рядки в байці.
– Хто ж дає
таку характеристику мусі?
– А які форми похвали ви знаєте?
Комплімент - це особлива форма похвали, вираз схвалення, поваги, захоплення;
люб'язності, приємні слова, утішний відгук, відфільтровані лестощі.
Компліменти — простий, але потужний засіб, що допомагає встановлювати добрі
стосунки з іншими людьми.
Ле́стощі — похвала з корисливою метою, підлабузництво, лукава догідливість,
удаване схвалення, принижене потурання.
– Чи дійсно павук говорить правду мусі стосовно її
зовнішнього вигляду?
– З якою метою
павук вихваляє муху?
– Знайдіть і
зачитайте мораль цієї байки.
– Які риси
людської вдачі засуджує автор цими рядками? (лестощі)
– Визначте
головну думку цього твору (не бути підступними та не вірити облесливим словам).
– Як ви
вважаєте, цей твір гумористичний чи сатиричний? Свою думку обгрунтуйте.
– Скажіть, будь ласка, що використовують
письменники, щоб твір був емоційним, викликав захоплення та цікавість? (художні
засоби). Згадаймо, які
художні засоби ви знаєте? (епітети, метафори, порівняння). Визначимо,
які художні засоби використав П. Глазовий у своїх творах.
Робота в парах (учні в парах самостійно заповнюють таблицю «Художні засоби», коментують
її)
Художні засоби
Художні засоби |
«Заморські гості» |
«Похвала» |
Епітети |
||
Метафори |
||
Порівняння |
||
Риторичні запитання |
Домашнє завдання: ст. 207-208- виразно читати, ст. 209 відповідати на питання +тест https://vseosvita.ua/test/start/kig500
Ім’я письменника, з яким ми познайомимось сьогодні, у перекладі з грецької означає «вінок» або «вінець». Його називають «найвеселішим поетом України». Син І.Франка, Тарас, згадував, що цей письменник за його твори був найулюбленішим для цілої їхньої родини. Саме про нього В.Сосюра сказав: «Він так любив людей, що сяяв весь зорею, Він серцем сяяв так, як і його пісні, У дні, які встають, Мов сонце над землею, світять людям всім». Хто ж ця обдарована людина, творчість якої не була належно поцінована за життя? Чим захоплювався цей письменник? Про що мріяв? З ким товаришував? Який внесок зробив у скарбницю української літератури? – на ці та багато інших питань ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці.
Усі свої твори, включаючи й віршовані переклади, Степан Руданський називав «співомовками».
У 1880 році в Києві мати Лесі Українки Олена Пчілка видала «Співомовки» поета, які й сьогодні ваблять нас своєю дотепністю, гостротою. Вони стали окрасою української літератури.
Робота з літературознавчим словничком
Співомовка - невеликий за обсягом сюжетний вірш гумористично сатиричного змісту.
Ознаки співомовок:
1. Опис якогось одного комічного або трагікомічного випадку;
2. Стисле зображення події, динамічний розвиток;
3. Несподівана розв’язка;
4. Одна-дві дійові особи;
5. Завершення твору гострим, дотепним висловом.
Гумореска- невеликі віршовані або прозові твори з комічним, жартівливим сюжетом.
Інверсія- це порушення загальноприйнятої граматичної послідовності мови; перестановка частин фрази, яка надає їй особливої виразності.
Прослухайте співомовку «Добре торгувалося»
Словникова робота
Чумак – візник і торговець, який перевозив на волах хліб, сіль, рибу та інші товари для продажу.
Мазниця – посуд для дьогтю.
Дьоготь – темна густа в’язка смолиста з неприємним запахом рідина, що утворюється при сухій перегонці дерева, торфу, бурого та кам’яного вугілля.
Це цікаво!
Колись жодне господарство не обходилося без дьогтю: ним мастили шкіряне взуття, гужову збрую, аби була довговічною та м’якою, не розмокала на дощі й не тріскалася на сонці.
Дьоготь широко використовували в народній медицині - заліковували різні шкірні хвороби у тварин і людей, радили вживати при злоякісних пухлинах, виводили парші, коросту.
Дьоготь був також незамінним за часу війни. Ним змазували збрую, повози, лікували коней, почасти вояків. Не випадково Богдан Хмельницький видав спеціальні універсали з підтвердженням привілеїв тим, хто займався дігтярством.
Нині побутове значення та виробниче застосування дьогтю дуже звузилося. Проте у деяких галузях, особливо в фармакології, він дотепер украй необхідний — у приготуванні деяких лікарських компонентів поки що нема рівних йому замінників.
· Про що розповідається у цій співомовці?
· Чому не вдалося купцям принизити чумака?
· Що висміюється в цьому творі?
· Якими рисами характеру наділений головний герой? Складіть асоціативне гроно.
чумак | розумний |
має гідність | |
кмітливий | |
вміє себе захистити | |
має почуття гумору |
· Чим відрізняється мовлення купців і чумака?
· Чи надає автор у цій співомовці національних рис своїм персонажам? З якою метою?
Тема: розповідь про чумака, який шукав дьоготь у багатих крамницях і пошив у дурні двох купців.
Ідея: уславлення мудрості, кмітливості чумака, вміння відстоювати свою власну гідність.
Жанр: співомовка
Домашнє завдання: с.204-205- вивчити теоретичний матеріал, відповідати на 4-6 питання на с.206
03.05.2024
Тема. Степан Руданський. «Запорожці у короля», «Торбин брат». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних творів.
https://vseosvita.ua/test/start/vus186
Прослухайте співомовку « Запорожці у короля»
- Спираючись на знання з історії, скажіть, у яких справах могли запорожці приїхати до польського короля?
-Чому «ляхи препогані» щедро пригощали козаків?
– Покажіть за допомогою «усного малювання» колективний портрет
козаків та їхню гостину у короля.
– Яку думку мали королівські прислужники, подаючи козаками спочатку сметану?
– Що у співомовці смішне, а що серйозне?
– Яка головна думка твору?
Тема: розповідь про приїзд запорожців до польського короля, їхню сміливість та кмітливість у спілкуванні з ляхами.
Ідея: козаки – славні українці, які володіли неабияким розумом і гострим словечком.
Жанр: співомовка.
https://naurok.com.ua/test/start/2844503
Домашнє завдання. Виконати письмово завдання 10 з будиночком на с.206.
Тема. Павло Глазовий. «Еволюція», «Найважча роль». Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів»(2 год.)
Перегляньте відео.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.229-233
Прослухайте гумореску «Еволюція»
1. Чи сподобалася вам ця гумореска? Чим саме?
2. Яким було перше запитання хлопчика?
3. Даючи відповідь, на що посилається батько?
4. Про що було друге запитання?
5. Чому, на вашу думку, батько «весело сміється» перш ніж відповісти синові?
6. Що мав на увазі батько, сказавши що не всі люди є справжніми?
7. Які випадки свідчать про те, що інколи людину не можна назвати людиною?
8. Які вчинки роблять людину справжньою?
9. Як ви розумієте такий вислів «У будь-якій ситуації залишайся людиною»?
10. Яка основна думка твору? Чого вас навчає гумореска?
Цікаво знати!
ДАРВІН ПРО ПОХОДЖЕННЯ ЛЮДИНИ ВІД ТВАРИН
Ідею про природне походження людини поставив на наукову основу Ч. Дарвін. В книзі «Походження людини і статевий добір» (1871), проаналізувавши широкі дані порівняльної анатомії, ембріології і систематики, він прийшов до висновку про вражаючу схожість людини з тваринами, особливо з людиноподібними мавпами.
Згідно з сучасною систематикою, людину відносять до типу Хордові, підтипу Хребетні, класу Ссавці, ряду Примати, підряду Людиноподібних, сімейства Гомінід, роду Людина і виду Людина розумна.
Для людини характерні основні ознаки класу ссавців: наявність молочних, сальних і пітних залоз, волосяного покриву, диференційованих зубів, лівої дуги аорти і чотирикамерного серця, діафрагми, добре розвинутої кори головного мозку, внутрішньоутробного розвитку зародка.
Особливо схожа людина і людиноподібні мавпи: у них відносно велика маса головного мозку, добре розвинена кора переднього мозку з великою кількістю борозд і звивин; бінокулярний зір; загальні групи крові; протиставлення великого пальця іншим; редукція хвостового відділу хребта; наявність папілярних узорів на пальцях, долонях і стопах, нігтів на пальцях; наявність менструального циклу у самок; тривалість вагітності близько дев'яти місяців; схожість каріотипів; спільні хвороби.
«Паспорт твору».
Автор: Павло Глазовий.
Твір: «Еволюція».
Герої: батько, син, автор.
Тема: зображення допитливого хлопчика, якого цікавить питання, чому мавпи досі не стали справжніми людьми.
Ідея: засудження тих, хто ганьбить ім’я людини; людина повинна завжди бути справжньою людиною, де б і в якій ситуації вона не опинилася.
Жанр: гумореска.
Прослухайте гумореску «Найважча роль»
1. Чи сподобалася вам ця гумореска? Чим саме?
2. Чи смішною здалася вам ця гумореска?
3. Що в цій гуморесці лежить в основі комічного?
4. Що можна сказати про матір хлопчика?
5. Чи бували ви в театрі?
6. Чи слідкували, як актори виконують свої ролі?
7. Що потрібно, щоб роль виконати якнайкраще?
8. Що свідчить про «сліпу любов» матері до сина?
9. Якою була наука у хлопця?
10. Як у назві простежується гумористична спрямованість твору?
11. Яке значення останнього рядку гуморески?
Цікаво знати!
Як відкрити у собі талант?
Іноді буває, що не помічаєш своєї винятковості, вважаючи за краще думати, що талант може проявитися тільки у «відчутних» речах. Наприклад, розкрити свій талант просто, якщо все життя співала на сцені: від «Ялинки» на шкільному ранку до арії Джульєтти в постановці. Співаєш, вчишся, знову співаєш. Купують квитки на концерти, кличуть на виступи, дають перші місця на конкурсах – розвинула талант. Ні – працюєш далі.
Як відкрити в собі талант? Спробуйте згадати чим ви любили займатися в дитинстві. Любили так, що вас не можна було за вуха відтягнути! Враховуйте всі заняття, навіть якщо вони здаються вам зараз несерйозними. Якщо ви любили грати з ляльками, візьміть ляльку і згадайте, що ви робили? Може, ви так сильно любили їх наряджати, що у вас відкриється талант придумувати наряди? Або ви зрозумієте, що ваша здатність підбирати стильний одяг – з дитинства, а значить варто подумати про талант дизайнера одягу, модельєра.
Розкрити свій талант допоможуть і спогади про те якими ви були раніше. Кажуть, що дівчатка вже в самому ранньому віці знають про себе все.
Не бійтеся починати і закінчувати, переходячи на щось нове. Кращий спосіб знайти відкрити і розкрити свій таємний талант – це інтуїція. Спробуйте почати з малювання. Навіть якщо у вас немає можливості відвідувати заняття, малюйте самі, дивіться відеоуроки, імпровізуйте.
«Паспорт твору».
Автор: Павло Глазовий.
Твір: «Найважча роль».
Герої: мати, автор.
Тема: вихваляння матір’ю свого синочка за «талант», який він врешті-решт виявив «на сцені в третій дії».
Ідея: засудження хвалькуватості, невміння на справі довести свої знання, обдарованість; не маючи здібностей, хисту, ніколи не станеш справжнім професіоналом.
Жанр: гумореска.
Домашнє завдання.
Вивчити напам'ять одну гумореску(на вибір).
Виконати тестові завдання на оцінку за посиланням:
1.«Дитинство – чарівний світ пригод і романтики» (за вивченими творами Всеволода Нестайка, Ярослава Стельмаха, Лесі Ворониної).
2.«Світ карколомних пригод звичайного хлопчика Климка» (за повістю «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» Лесі Ворониної).
3. «Цікаві пригоди Яви та Павлуші» (за повістю «Тореадори з Васюківки» Всеволода Нестайка).
4. «Таємничі пригоди друзів» (за повістю «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» Ярослава Стельмаха).
Оберіть тему , осмисліть її, складіть план.
Напишіть есе на чернетці.
Відредагуйте написане на чернетці.
Перепишіть з чернетки на подвійний листочок,записуючи так:
П'ятнадцяте квітня
Твір за творчістю В. Нестайка, Я. Стельмаха, Лесі Ворониної
Дитинство – чарівний світ пригод і романтики
(за вивченими творами Всеволода Нестайка, Ярослава Стельмаха, Лесі Ворониної).
Тема. Клим Джура – рятівник світу. Його друзі й вороги. Еволюція Клима від боягуза до супергероя.
Добрий день, діти! Сьогодні ми завершуємо вивчати повість Л.Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».
Клим Джура – справжній герой, але чи завжди він був таким? Cпробуймо простежити зміни в поведінці та характері Клима, з'ясуймо, як йому вдалося побороти свій страх і з боягуза стати героєм. Можливо, і нам колись доведеться опинитися в подібній ситуації…
Пригадаймо!!!
Гра «Чиї це слова?»
1. "Підійди до мене, дитинко! Зараз як дам боляче!"
2. "Люк раптом почав м'яко вгинатися під моїми ногами, і я шкереберть полетів у чорну прірву."
3. "Раді вітати вас у секретній лабораторії ТТБ."
4. "Ми відпустиммо тебе, як тільки ти цього схочеш. Але у нас є пропозиція. Хочеш взяти участь у таємному експерименті?"
5. "Відпусти мене! Я більше не буду!"
6. "Сьогодні вночі, рівно о третій, на вашу планету прибуває основний десант цивілізації блакитних жаб."
7. "Підкоримо цю смачненьку планетку... Вона нам на один зуб... Лишилося проникнути в їхній штаб."
8. "Климе, якщо ти зараз чуєш моє послання, значить, мене захопили синьомордики."
9. "Прошу пристебнути ремені безпеки. В разі невиконання цієї інструкції транспортний об’єкт може загутися у часовому коридорі."
10. " Климе, заспокойся! Головне, що ти майже вилікувався від страху!"
11. "Сім тисяч років тому Земля вже зазнала нашестя блакитних жаб."
12. "У мене в лівій кишені фартуха лежить маленька полотняна торбинка."
13. "Усім вишикуватися в колону по два! Взятися за лапи! Кроком руш до своїх капсул. "
14. "Повертайтесь додому і ніколи, чуєте, ніколи не прилітайте на Землю!"
15. "Ви, певно, зголодніли з далекої дороги? Ану, швидше мийте руки й сідайте до столу!"
Перегляньте навчальне відео:
Характеристика головного героя
- Клим-син, Клим-онук, Клим-друг, Клим-учень.
- Згадайте Клима в праці, у побуті, його темперамент, зовнішність, ставлення до родини, людської моралі.
Прослідкуйте, чи змінювався настрій, характер та поведінка головного героя протягом усієї оповіді
Заповніть анкету головного персонажа
Прізвище, ім'я та по батькові | Джура Клим Миколайович |
Місце проживання | У звичайному місті, у звичайному будинку |
Вік | Середній шкільний |
Рідня | |
Риси характеру | |
Поведінка, вчинки | |
Заняття | |
Стосунки з однолітками, дорослими, рідними | |
Товариші Клима | |
Вороги | |
Літературна скринька
Охарактеризуйте образ Клима за таким планом:
1. Хто такий Климко Джура, з якої сім’ї походить?
2. Вік хлопчика.
3. Зовнішній вигляд.
4. Заняття, уподобання.
5. Поведінка, вчинки.
6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.
7. Риси характеру.
8. Ставлення автора до героя.
9. Моє ставлення до героя (що подобається, що ні).
10. Значення образу героя.
Домашнє завдання. Письмово характеризувати образ Клима за планом.
Підготуватися до контрольної роботи.
12.04.2024
Тема. Проблеми сміливості й боягузтва в повісті
Головне – це вміти здолати свій страх.
Леся Воронина
Добрий день! Сьогодні ми продовжуємо мандрувати сторінками повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».
Поміркуйте!
Ø Чи доводилося вам коли-небудь відчувати страх?
Ø Як ви себе в цей момент почували?
Ø Як ви вважаєте, чи соромно бути боягузом? Чому?
«Боягуз, котрий переміг свій страх – найсильніша людина у світі».
Ø Чи погоджуєтесь ви з твердженням Л. Ворониної?
Відомо, що боятися – це цілком нормальна реакція людини. Психологи стверджують, що відчувають страх усі люди, навіть ті, які здаються безстрашними і кожен їх день пов'язаний із переборенням того ж таки страху. Наприклад, рятівники, пожежники, охоронці й ін. Тема переборення почуття побоювання, страху постійно піднімається в різних видах мистецтва.
Ознайомтеся з паспортом твору.
Тема – Людина, яка здолала свій страх, може перемогти наймогутніших ворогів. Навіть Синьоморд — хоча спочатку нашому героєві треба змінитися самому: пройти небезпечні випробування, навчитися миттєво приймати рішення, від яких залежить доля людства.
Ідея – не потрібно боятися складних ситуацій, рідні люди не залишать ніколи тебе у біді, потрібно знати своє коріння і й любити своїх рідних.
https://naurok.com.ua/test/start/407550
Головна думка – заклик поважати своїх батьків, бабусів і дідусів.
Поміркуйте!
Ø Чи сподобалася вам прочитана повість? Чим?
Ø Що для вас стало найнепередбачуванішим у повісті?
Ø Уявіть себе на місці Клима. Чи ви діяли б так як він?
Ø Що таке ТТБ?
Ø На кого були схожі батьки, коли повернулися з Єгипту?
Ø Яку зброю запропонували проти синьомордів?
Ø Як працює часоліт?
Ø Коли Земля зазнала нашестя блакитних жаб вперше?
Ø Яка основна мета прибульців на Землі?
Ø Який інструмент знайшов батько в піраміді?
Ø Якими були космічні кораблі прибульців?
Ø Де прибульці переховували бабусю Соломію?
Ø Чому не вбили синьомордів?
Ø Де знаходився жаб'ячий центр керування?
Ø Що змусило Клима вступити в бій з прибульцями?
«Займи позицію»
- Чи можна вважати Климка боягузом? (Відповідь аргументуйте.)
Відгадайте кросворд.
1. Ім’я Кактуса.
2. Щоб не давати справжньої клятви, Клим … пальці.
3. Місце, де офіційно працювала бабуся Соломія.
4. Автомобіль часу.
5. Як лагідно всі звали бабусю Клима?
6. Прізвище Сашка-Кактуса.
7. Таємне Товариство …
8. Часоліт приземлився на …
9. Бабуся заховала таємничі пристрої на …
10. Ключ від машині часу був захований під горщиком з квіткою …
11. Як звали головного героя.
12. Без магічних можливостей, прибульці – це звичайнісінькі …
«Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» – пригодницька повість сучасної української письменниці Лесі Ворониної. У ній, як і в наших улюблених казках, добро перемагає зло. Але цікаво те, що герої-переможці в ній не відважні богатирі й мужні воїни, а, як не дивно, боягузи. Ви сьогодні познайомилися із хлопчиком, який врятував планету, переборовши самого себе. Можливо, він не позбувся свого боягузтва до кінця. Адже це природна властивість людини. Але він навчився із своїм страхом співіснувати. Ще давні філософи говорили: «Якщо хочеш перестати боятися, йди в сторону страху!» Тобто не відступай перед труднощами, перешкодами, намагайся їх здолати, і поступово ти виробиш тактику переборення власного страху або невпевненості.
Домашнє завдання .
Виконайте тестові завдання https://vseosvita.ua/test/start/lfq513
Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку №9» - фантастична , романтична повість про виховання гідності та мужності.
Добрий день, діти!
Сьогодні ми продовжуємо працювати над розділом «Пригоди і романтика». Пропоную познайомитися з творчістю сучасної письменниці, авторки багатьох книг для дітей. Це Леся Воронина. Письменниця, перекладачка та радіоведуча. Народилася в Києві 1955 року. Тут її можна зустріти й сьогодні, адже пані Леся напрочуд енергійна й бере участь у різноманітних літературних проектах, а щочетверга її програма звучить із радіоприймачів на «Радіо Культура». Вигадувати свої фантастично-пригодницькі історії та «лякачки» почала ще в дитячому садочку, завдяки чому легко здобувала прихильність серед однолітків і викликала невдоволення вихователів. У школі зацікавилася українським фольклором, співала в хорі, а також захопилася східними двобоями та йогою, тож не дивно, що її герої частенько мають чорний пояс карате й володіють внутрішнім спокоєм і силою не гірше, ніж сам Брюс Лі. Нині Леся Воронина має іще одне серйозне захоплення – подорожі. Раніше мандрувала автостопом Україною, на байдарках Польщею, тепер літає до Бразилії та інших далеких країн по враження й нових героїв для своїх історій. Твори Лесі Ворониної відзначено багатьма преміями: її книжка «Таємне Товариство Боягузів та Брехунів» перемогла в конкурсі «Дитяча Книжка року BBC 2012», а видання «Сни Ганса Християна» удостоєно Першої премії Міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» і до того ж зберігається в Королівській бібліотеці Копенгагена.
Ознайомтеся з життям і творчістю письменниці, переглянувши відео.
Перегляньте відеосюжет.
В одному з інтерв’ю Леся Воронина зауважила:
- Мені здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися. Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться долати переляк і перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших.
Боягузів завжди осуджують у народі, вони є і предметом насмішок. Про них складено багато гуморесок, жартів та анекдотів.
- А як можна побороти страх? Відповідь на це запитання ми спробуємо отримати впродовж декількох уроків, вивчаючи повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».
Пропоную переглянути буктрейлер до твору.
Домашнє завдання
Прочитайте повість «Таємне товариство боягузів , або Засіб від переляку №9» на с.154-157
Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Написання вітального слова на честь літературного героя.
Діти, сьогодні ви повинні написати листівку своєму літературному другові з повісті "Митькозавр з Юрківки..."
Скористайтеся поданим нижче орієнтовним планом.
Орієнтовний план написання вітального слова літературному героєві або автору твору
1. Оберіть твір (героя чи автора книжки), на честь якого ви будете писати вітальне слово. Вкажіть його на початку вашої творчої роботи.
2. У цікавій формі розкажіть, чому саме цей твір (герой чи автор) є улюбленим серед вивчених вами творів.
3. Які саме вчинки та особистісні характеристики героя ви хочете уславити своїм вітальним словом?
4. Поясніть, чим став близький цей текст (герой чи автор)?
5. Висловіть свою подяку улюбленому героєві чи автору, та свої сподівання щодо подальшого спілкування з ними.
6. Завершіть свою творчу роботу висновком.
Робота з пам’яткою.
Пам’ятка для успішного написання вітального слова на честь літературного героя
1. Використайте звертання.
2. Вітання запишіть від першої особи (я).
3. Укажіть, як літературний герой впли нув на ваші погляди.
4. Відзначте, які риси характеру ви за позичили б у літературного героя.
5. Напишіть побажання героєві.
6. У висновку-роздумі постарайтеся зробити самостійні узагальнення про те, якою має бути людина
7. Роботу обсягом до півсторінки оформіть як листівку, малюнок, рамку тощо.
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ НАПИСАННЯ ЛИСТА ЛІТЕРАТУРНОМУ ГЕРОЄВІ
Необхідно дотримуватися всіх вимог до написання листа.
Ø шанобливе привітання;
Ø запитання до героя;
Ø власна думка про повість;
Ø декілька слів про себе;
Ø прощальні слова;
Ø підпис, ім’я, прізвище.
Шановний _______________!
Як твої справи? Чим ти зараз займаєшся? …
Я нещодавно прочитала книжку (автор, назва книги) про твої пригоди і мені дуже сподобалось! Я дуже захоплююсь такою літературою. Твої пригоди – це просто …
Особливо мені сподобались ті епізоди, де ти…
Ще мене вразило, як …
А розкажи мені ще, як тобі вдалося…
На жаль, нам пора прощатися. Я буду дуже сумувати і вже чекаю на нові зустрічі з тобою та твоїми друзями на сторінках нових книжок!!!
До побачення, любий _________ !
Твоя палка шанувальниця,
учениця _______ класу
(прізвище та ім’я)
(Дата)
Домашнє завдання: написати лист улюбленому літературному герою,прочитати с.166-177 повісті Лесі Ворониної "Таємне товариство боягузів.."
Тема. Ярослав Стельмах. Коротко про митця. «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера». Таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.
Добрий день! Ви, звичайно, чули про динозаврів, іхтіозаврів, птеродактилів та інших величезних і дивних тварин давнього-прадавнього світу. Внаслідок змін у природі їх не стало. Хоча деякі види змінилися, пристосувалися й навіть дожили до наших днів. А раптом десь, у найглибших земних чи водних глибинах ще живуть ті самі страшні чудовиська? Говорять же про таке озеро Лох-Несс шотландці, спостерігають же моряки в океані за якимись дивними створіннями. Жагою відкриттів прониклися й герої повісті Ярослава Стельмаха, з життям і творчістю якого ми сьогодні розпочинаємо знайомитися.
Перегляньте навчальне відео.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.178
- Розгляньте ілюстрації динозаврів та інших древніх тварин, розкажіть, що ви про них знаєте. Прочитайте заголовок повісті, яку ми сьогодні розглядатимемо і скажіть, чи зацікавив він вас, чим саме. Як ви думаєте, про що цей твір?
Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» – це пригодницька повість, написана Ярославом Стельмахом, у якій автор знайомить читача із двома шестикласниками і розповідає про їхні літні пригоди.
Літературний рід: епос.
Жанр: пригодницька повість (Пригодницько-романтична повість – події розгортаються з елементами таємничості й загадковості, герої беруть участь у детективний розслідуваннях, з ними трапляється щось несподіване) Головне: сюжет повісті описує пригоди Сергія і Митька, які трапилися з ними влітку після п’ятого класу.
Ідея: возвеличення справжньої дружби, духу пригод, гарного ставлення до старших; підтримка креативності, сміливості, наполегливості, працелюбства; засудження хитрості, брехні, пихатості.
Головні герої: Сергій Стеценко, Митько Омельчук, Василь, ботанічка, батьки хлопчиків.
Словникова робота
- З'ясуйте, що таке химера, химерний.
- Запишіть асоціативний ряд до слова химерний.(Дивний, незвичайний, чудний, незвичний, страшний, таємничий)
Домашнє завдання.
Перекажіть ключові епізоди повісті за самостійно складеним планом, висловіть свою думку про них. Намалювати афішу до фільму під назвою «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки».
Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера". Уява, фантазія романтичність у житті сучасної людини. Реальні та пригодницькі події в повісті
Діти, сьогодні ми продовжимо мандрувати сторінками захоплюючої повісті разом із героями, веселими та невгамовними.
Романтика, мрії, фантазія — одвічні супутники людини. Вони роблять наші будні кращими, цікавими, наповнюють їх змістом, надихають нашу уяву на створення нового, невідомого…Найбільшою мрією героїв повісті «Митькозавр із Юрківки…». був відпочинок на природі. Хлопці й гадки не мали, що літні канікули для них перетворяться на справжні пригоди.
Пригадайте!!!
• Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
• Що об’єднує такі поняття, як «мрія» і «фантазія»? Чи завжди збуваються ваші мрії? Від кого або від чого це залежить?
• Чи важливий для сучасної людини романтичний порив, уміння фантазувати, уявляти?
Перегляньте буктрейлер до твору
Перегляньте відеоурок:
• Згадайте, які веселі пригоди траплялися з вами під час літніх канікул, відпочинку?
Встановіть послідовність подій у творі
https://learningapps.org/9819845
« Складіть слова»
Складіть із розрізнених літер ключові слова, без яких Митько та Сергій не провели б канікули так цікаво, змістовно і з користю.
В У А Я А Ф Я Т Н З А І О Р А М Т Н И А К
"Продовжіть речення"
- Я вважаю, що багата уява, фантазія відіграють у житті сучасної людини....
- Тому що...
- Наприклад...
- Отже...
Пригадайте сюжет повісті, виконуючи тестові завдання за посиланням:
https://learningapps.org/2220392
Використовуючи цитати із твору, доведіть, що Митько та Сергійко:
· люблять природу;
· розсудливі, допитливі;
· дружелюбні;
· сміливі шукачі пригод;
· мають почуття гумору, можуть покепкувати не лише з інших, а і з себе самих.
Усе почалося із приїзду Митька та Сергійка в село до бабусі на літні канікули. Простежте, які реальні та пригодницькі події з ними відбувалися і чому.
— З якою метою приїхали хлопці в село? Які реальні події трапилися з ними в Юрківці?
— Чи мріяли Митько та Сергійко про пригоди? Які пригоди трапилися з ними?
— Як поводилися хлопці у складних ситуаціях (коли пливла по озеру голова химери; коли впізнали голос Василя, дізналися, що їх розігрували, хотіли насміятися)? Як би ви поводилися в подібній ситуації?
- Чи вдалося розкрити Митькові і Сергійкові таємницю лісового озера?
- У чому виявилася ця таємниця ?
- Чи можна вважати твір «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера» пригодницьким? Чому? Особисту думку обґрунтуйте.
-А чи потрібна людині уява і фантазія взагалі?
Домашнє завдання:дібрати цитати до хактеристики образів Сергія та Митька.
Тема. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Смішне, комічне у творі. Проблематика повісті.
Добрий день, діти! Ми продовжуємо сьогодні на уроці працювати над повістю В.Нестайка«Тореадори з Васюківки», на якому ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору, поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують авантюри і потрапляють у пригодницькі ситуації.
Перегляньте навчальне відео.
Читаючи повість Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки», важко стримувати усмішку. Ява і Павлуша – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Та й як не сміятися, адже Всеволод Нестайко – майстер гумористичної прози.
Теорія літератури.
Явища та образи в художній літературі, що викликають сміх через невідповідність між дією й наслідками, між метою й засобами досягнення її, називають комічним.
Розгляньте таблицю «Засоби творення комічного»
1 | Надання предмету зображення невластивих йому рис | «Таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда» |
2 | Неграмотна дитяча мова | Ярищині «загаза чортова», «так тобі й тгеба », «щоб ти гозбив свою погану могду» |
3 | Уживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів | «Причепився, як реп’ях до собаки», «шукай вітра в полі» |
4 | Несподівані порівняння | «Очі – наче тракторні фари», «землю гребе ногами, як екскаватор» |
5 | Надання незвичних для тварин кличок | Корова Контрибуція. Бугай Петька, цап Жора |
6 | Використання зниженої лексики | «Вуха пообриваю, анциболотники, авантюрист шмаркатий» |
7 | Перебільшення | «Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар» |
8 | Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації | «Політ пройшов нормально» |
Крім названих засобів комічного автор, щоб зробити розповідь яскравішою, образнішою, використовує різні художні засоби.
Виокреміть з поданих художніх засобів епітети, порівняння, метафори.
Художні засоби
Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.
Проблематика твору
В. Нестайко порушив проблеми у творі “Тореадори з Васюківки” :
- повага до ближнього, вміння розуміти його;
-турбота про власне здоров'я як одну з людських цінностей.
Спробуйте відшукати у тексті як автор порушив питання повага до ближнього, вміння розуміти його.
- Знайдіть як автор змальовує турботу про власне здоров'я як одну з людських цінностей.
- Спробуйте відшукати, які ще питання порушує автор у творі.
Домашнє завдання:
Розгадайте літературний кросворд.
Тема. В.Нестайко «Тореодори з Васюківки». Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього. Характеристика улюбленого героя
Добрий день, дорогі діти! Сьогодні ми з вами вирушаємо у чарівну подорож до села Васюківка. Ми продовжимо знайомство із повістю В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»
Перегляньте навчальне відео.
Іван Рень та Павло Завгородній — найкращі друзі. Пригода — це невід’ємна частина життя хлопців. Вони добрі та чуйні, …
- Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадки, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зо зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
Синонімічний ланцюг. Робота в зошиті.
Доберіть синоніми до слова друг, які синоніми вжито у тексті? (друг – товариш, дружище, побратим, напарник, приятель).
Робота з прислів’ями.
Усна народна творчість має безліч прислів’їв, якими можна охарактеризувати людину. Які ж прислів’я характеризують наших героїв? Обґрунтуйте свою думку.
- Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
- Дерево міцне корінням, людина — друзями. - Ми з тобою, як риба з водою.
- Дружба родиться в біді, а гартується в труді.
- Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.
- Скажи мені, хто твій друг, і я скажу тобі, хто ти.
- За сто робіт береться, а ні одна не вдається. - Дружба - як дзеркало: розіб'єш, не складеш.
- Хорошого друга узнаєш, як з ним розлучишся. Дружба — це тонка та тендітна річ, і, знайшовши цей «діамант дорогий», потрібно докласти максимум зусиль для того, щоб він не втратив свого блиску. Щоб мати вірного друга, треба самому бути вірним другом. Робота над характеристикою героїв твору. Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітків.
ПАВЛУСЬ
+ ЯВА _
Кмітливі бешкетники
Винахідливі неслухняні
Люблять тварин необачні
Вміють дружити не бажають вчитися допитливі, дотепні сміливі, із почуттям гумору
- Як ми можемо пояснити риси вдачі хлопчиків, які не красять їх? - Охарактеризуйте свого улюбленого персонажа (Ява Рень - енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків. Павлуша Завгородній - кращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці).
«Кола Вена»
Називіть риси характеру Яви та Павлуші, знайдіть між ними спільні .
Риси характеру.
Непосидючий, веселий, гомінкий, не надто наполегливий, робить все швидко, незважаючи на результат, трішки брехливий, непідкупний, природжений детектив, добрий, чуйний, справедливий, гуморист, бешкетник, любить пригоди, здатний на вигадку, друзі-п'ятикласники, пригода – невід'ємна частина життя хлопців, доброта, чуйність, справедливість, винахідливість, не подобається вчитися.
Створіть сторінки Павлуші та Яви у соціальній мережі «Фейсбук».
Домашнє завдання: ви охарактеризували героїв позитивно, тому шо їхні пригоди сподобалися вам, ваші мрії подібні до їхніх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист від громадянки з особливими переконаннями.
ЛИСТ: « За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!
Чи можете ви захистити Яву і Павлушу перед цією панею?
Доведіть, що Ява і Павлуша хороші діти, спираючись на текст, цитуючи окремі моменти.
Тема. В. Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» захоплюючий пригодницький сюжет твору
Твори Всеволода Нестайка - сонячні, життєствердні,
після яких хочеться жити на повну силу ,
насолоджуватись романтикою буднів
і завжди почуватися дитиною.
Хольхе Анференс
Діти, чи любите ви пригоди?
А ви хочете швидше вирости , подорослішати чи бути якнайдовше дитиною? Чому ?
Всеволод Нестайко у дитинстві хотів скоріше вирости , у нього були на це причини, але коли став дорослим, то дуже хотів повернутися у світ дитинства, але вороття немає. Та Всеволод Зіновійович знайшов шлях, щоб здійснити свою мрію – став дитячим письменником . Прочитивши його твори Хольхе Анференс написав : «Твори Всеволода Нестайка - сонячні,життєствердні, після яких хочеться жити на повну силу , насолоджуватись романтикою буднів і завжди почуватися дитиною».
Запрошую вас у світ дитячих мрій, пригод, дружби сторінками творів Всеволода Нестайка. Тема нашого уроку. В. Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» захоплюючий пригодницький сюжет твору».
Перегляньте навчальні відео.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.140
Теорія літератури.
Повість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням (перша українська повість — «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка). Розрізняють повісті історичні, науково-фантастичні, соціально-побутові, пригодницькі, біографічні.Раніше повістями називали й короткі розповідні твори.
Романтика — незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, піднесеність.
ПриТема. Мрія і дійсність, романтичне у повісті.
Добрий день! Усі ми були колись маленькими, і в усіх нас були свої дитячі мрії. Ми, дорослі, мріємо і зараз і, мабуть, мріятимемо все своє життя. А хіба ж у цьому є щось погане? Вміння мріяти — це прекрасно! Адже мріючи, ми наближаємо себе до мети. Та дитячі мрії відрізняються від того, про що ми мріємо вже у дорослому віці. Ех, якби ж то можна було повернутися в дитинство, у свої дитячі мрії…
Поміркуйте! Американський поет К.Сенберг сказав : «Все, що існує на світі, колись було мрією». Чи погоджуєтеся ви з цим висловом?
Перегляньте навчальне відео.
Згадаймо персонажів повісті. Вікторина «Хто це».
1. « - Опозогив! – Вона букву «р» не вимовляє. – Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чочтова!»
2. «Противна й плямиста, як географічна карта»
3. «Мисливець завзятий, на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує, бо в нього ліве око без правого не примружується»
4. «… баштанник наш – ото тигр! Ох же ж б’ється! Як улупить своєю кістлявою рукою по штанях – два дні чухаєшся»
5. «Він мене малиною частував. У них було багато в саду малини, а в нас не було. А малину з молоком – ви ж знаєте!»
6. «Я біг поряд з Явою нога в ногу, наче ми були одним механізмом. І мені здалося, що серця наші теж б’ються, наче одне серце»
7. «Депутат райради, ланкова кукурудзоводів»
8. «А взагалі характер ого-го-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон один буває»
9. «Бігала навколо калабані і гукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони»
Пригадайте!
• Що будували Ява і Павлуша під свинарником?
• Які назви мали б носити станції лінії метро у Васюківці?
• Скільки коштував би проїзд у метро? Хто мав би право їздити безкоштовно? Скільки платила б учителька математики?
• Як звали Явину корову?
• Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?
• Хто з героїв казав так: “Опозогив! Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!”?
• Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?
• Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій із коровою?
• Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі?
• Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці?
• Чим частував Ява свою корову після кориди?
• Як назвав Павлуша Яву, коли той опускався на цеберку в криницю?
• За що хлопці не любили Карафольку?
Словникова робота.
Романтик - людина, схильна до мрійності.
Романтичний – мрійний, емоційно піднесений.
Розгляньте аблицю «Чи можна Яву і Павлушу назвати романтиками?»
Так Ні
|
|
- Домашнє завдання: дати письмові відповіді на питання:"Чи можемо хлопців назвати романтиками, аргументуйте цю думку".
- "Чому мрії хлопців часто не втілювалися в життя? Що б ви їм порадили?"
годницький твір — це твір, в якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов’язані з ризиком.
- Хто ж такі тореадори?
Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор(від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.
Паспорт твору.
Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.
Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння почуття гумору та засудження необдуманих вчинків.
Жанр: пригодницький та гумористичний твір.
Композиція.
Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.
Зав’язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня).
Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.
Розв’язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.
Письменник Всеволод Нестайко переконаний, що в пошуках пригод не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти цього, як це роблять герої його творів – ваші ровесники.
Буктрейлер «Тореадори з Васюківки»
Домашнє завдання:прочитайте повість.
Запрошую на урок української літератури:
Підключитися
до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82485036244?pwd=79vLeGFBBYuc1WI3iSS6vto1fkEoWp.1
Тема. Образи козака-характерника Швайки та його юних помічників Грицика та Санька. Засудження підступності, жорстокості та підлості зрадників. Аналіз художніх засобів
Перегляньте навчальне відео:
ПИЛИП ШВАЙКА – справжній лицар, якого поважають козаки та бояться вороги. Це відчайдушний та невловимий козак.
Кращий козацький вивідник (розвідник) землі переяславської; знає мову і звичаї татар, має серед них вірних людей; ходить безшумно, безшелесно; наче нікуди не дивиться, а все бачить; бездоганно володіє зброєю і тримається на коні.
Сміливий, розумний, спостережливий, витривалий, кмітливий, відважний, рішучий; звик покладатися лише на себе.
Вірний товариш, турботливий і уважний до хлопців і братчиків, поважає літніх козаків, дослухається до їхніх порад; любить рідну землю, гарно її знає, захищає від ворогів.
Справжній лицар, який щиро служить своєму народові, товариству.
Юзеф Тишкевич
Служить двом хазяїнам: панові Кобильському та татарському вельможі Іслам – беку, навіть має його охоронний знак, наводить татар на українські села, продає татарам відомості про козаків, грабує та вбиває в плавнях одиноких добичників (з дозволу і покровительства пана Кобильського). Це підступний і жорстокий, хитрий, скупий, ниций, брехливий дбає лише про власні інтереси. Загинув, коли втікав з поля бою, від стріл татар.
Домашнє завдання: письмово характеризувати образ Сашка і Грицька.
Тема : зображення пригод дванадцятирічних хлопчиків Санька та Грицика у супроводі сміливого вивідника Швайки у складний період протистояння українців турецько-татарським набігам і сваволі польсько-литовських магнатів та зародження козацтва.
Ідея : уславлення дружби, вірності рідній землі, потреби захисту її кордонів, засудження зради.
Проблематика:
• боротьба добра і зла;
• дружба й зрада;
• стосунки людей і тварин;
• відносини між дорослими й дітьми;
• духовна сила й духовний занепад.
Художній час і простір – події твору відбуваються у селі Воронівка, на Наддніпрянщині та у степах України в 1487-1488 роках.
Композиція
Роман В.Рутківського «Джури козака Швайки» складається з трьох частин:
1. «Втеча з рідного дому»;
2. «На козацьких островах»;
3. «Джури вирушають у дорогу».
2.Словникова робота.
· Джура – зброєносець при козакові; зброю чистить, коня доглядає, його за це вчать козацької справи.
· Швайка – те саме, що й шило.
· Уруські села (татар.) – українські села.
· Ногайці, ординці – татари.
· Плавні – заболочені, порослі очеретами береги річки, що затоплюються під час повені.
Діагностувальна робота №1 ЧАРІВНА МЕЛОДІЯ СЛОВА. Народна обрядова пісня.
1.Календарно-обрядові пісні не пов’язані з 0,5б.
А. порами року; Б. сільським
господарством;
В. історичними
подіями; Г. явищами природи.
2.До літнього циклу не
належать пісні 0,5б.
А.
русальні;
Б. купальські;
В.
жниварські;
Г. щедрівки.
3. Колядки, щедрівки,
засівні - це пісні 0,5б.
А. весняного
циклу; Б. зимового циклу;
В. літньог
оциклу
Г. літературного походження.
4. Щедрівки виконують на 0,5б.
А. Щедрий вечір Б. Різдво Христове;
В. Водохреща;
Г. Миколая.
5. Під час виконання веснянок 0,5б.
А. водять козу; Б. носять
випечених пташок;
В. прикрашають сніп квітами; Г. пускають вінки по воді.
6. Люди проводили
обряди проганяння, або проводи, русалок під час русального тижня. Це дійство
відбувалося ... 0,5б.
А у кінці квітня - на початку
травня
Б у кінці травня - на початку
червня
В у кінці червня - на початку липня
7. Продовжіть речення. Колядка-це…Чим колядки відрізняються від щедрівок? 2б.
8. Які обряди виконувалися на свято Івана Купала? Символами чого були вогонь та віночок? 2б.
9.Установіть відповідність: 2б
1. Виси, мій віночку, на злотім кілочку, На злотім кілочку, шовковім шнурочку. 2. Панночка загадочок не вгадала - Русалка панночку залоскотала 3. Дівчата – косаті А хлопці – вусаті Молодиці- білолиці. 4. Весна красна Що ж ти нам принесла? |
А. «Ой весна, весна днем красна»
Б. «Ой вінку мій, вінку »
В. «Ой біжить, біжить мала дівчина»
Г. «Там у полі криниченька»
|
10.Установіть відповідність: 1б
1.Анафора 2.Епітет 3.Гіпербола |
А. художнє перебільшення Б. художнє означення В. однаковий початок рядків Г. зіставленнія одного предмета з іншим для того, щоб глибше розкрити,
яскравіше змалювати його |
11. Установіть
відповідність між художнім засобом і рядками з народної пісні: (2б.)
1.Епітет А Купайло, Купайло Де ти зумувало ?
2.Пестливі
слова Б Там женчики жали ,золоті серпи
мали
3.Звертання В Не ходи рано в садочок, не
полохай діточок
4.Персоніфікаці Г Що ж ти ,весно, принесла?
- Принесла я
вам літечко..
Немає коментарів:
Дописати коментар