Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

7-А клас Українська література


2024-2025 навчальний рік











Характеристика персонажів. Проблема морального вибору особистості.


Андрій Чайковський «За сестрою» (скорочено). Коротка довідка про письменника. Тема козацтва в його історичній прозі.


Іван Франко «Захар Беркут» (скорочено). Розповідь про прозову творчість письменника, її багатогранність і тематичну розмаїтість. Історична основа повісті «Захар Беркут».



 хотів би ще перед відходом сказати дещо до громади, якій я старався щиро служити весь свій вік. Батьки і браття! нинішня наша побіда — велике діло для нас. Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас. Але я знаю, браття, і чує се моя душа, що се не був остатній удар на нашу громадську твердиню, що за ним підуть інші і вкінці розіб'ють нашу громаду. Погані часи настануть для нашого народу. Відчужиться брат від брата, відмежиться син від батька, і почнуться великі свари і роздори по руській землі, і пожруть вони силу народу, а тоді попаде весь народ у неволю чужим і своїм наїзникам, і вони зроблять із нього покірного слугу своїх забагів і робу-чого вола. Але серед тих злиднів знов нагадає собі народ своє давнє громадство, і благо йому, коли скоро й живо нагадає собі його: се ощадить йому ціле море сліз і крови, цілі століття неволі. Але чи швидше, чи пізніше, він нагадає собі життя своїх предків і забажає йти їх слідом. Щаслив, кому судилося жити в ті дні! Се будуть гарні дні, дні весняні, дні відродження народного! Передавайте ж дітям і внукам своїм вісти про давнє життя і давні порядки. Нехай живе між ними тота пам'ять серед грядущих злиднів, так, як жива іскра не гасне в попелі. Прийде пора, іскра розгориться новим огнем

Тарас Шевченко «Розрита могила». Розповідь про подорож поета Україною 1843 р. Осмислення трагічних для Батьківщини наслідків знецінення історичної пам’яті про її героїчне минуле.




Пісня, Океан Ельзи

Сонце зійшло над АзовомВітер над дюнами дмеХолодно, але пісок пахне весноюОчі вже звикли до втомиНадто багато причинМрію, як нам буде знов добре з тобою
Ні, корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Небо гримить над АзовомВорог гарматами б'єЗвечора навіть бетон пахне війноюДумати як буде завтраЧасу нема і причинСерце і руки давно звиклі до бою
І корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Ми залишились собоюМи загорнулись у нічІ вільні вуста стисли від болюАле й в найглибші підвалиСвітло повернеться зновКрик нового дня рветься на волю
І корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Доки над вільним Азовом cонце встаєДоки над нашим Азовом cонце встає!


Сучасні патріотичні пісні. Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон»





Квіти мінних зон: історія пісні

Квіти мінних зон: історія пісні

Лідер Океану Ельзи Святослав Вакарчук в ефірі телемарафону розповів, що пісня була написана ще кілька років тому і мала увійти до альбому, який гурт планував випустити у квітні 2022 року.

https://ad.vidverto.io/vidverto/player/logo.svg— Писав я її під час російсько-української війни, першої фази, не тої повномасштабної, яка почалась 24 лютого, але вже після того, як Росія вдерлась на Донбас і окупувала Крим, — розповів Вакарчук.

Він також зауважив, що пісня про Україну у стані війни та сотні військових, що повертаються з фронту додому, а потім знов рушають на війну.

— Про їх взаємодію з суспільством, посттравматичний синдром — з ним треба боротися. 

Але коли трапилася повномасштабна агресія Росії 24 лютого, я зрозумів, що ця пісня набула нового змісту, тому що тепер практично кожен в Україні став добровольцем, мобілізованим.

А навіть якщо не пішов на фронт воювати, то так чи інакше війна його повністю змінила, — каже лідер ОЕ.

Хтось через війну розлучився з сім’єю, в когось бомба влучила у будинок, а хтось втратив роботу чи рідну людину. І якщо до 24 лютого ще залишалися серед українців ті, хто думав “це не про мене”, “це десь далеко на Сході”, то зараз таких людей не залишилось. 

Усіх нас зачепила війна, — переконаний лідер гурту Океан Ельзи. 

Квіти мінних зон: кліп

Основний герой кліпу — це бойовий пікап і хлопці та дівчата, які на ньому воюють. Але символізм, який вніс режисер у кліп, дуже важливий. 

Головна мета кліпу — привернути увагу не тільки до самої війни, а й до потреби збирати кошти на автівки для наших бійців. 

— Я сам регулярно їжджу на фронт, і кожного разу, коли я приїжджаю, бачу, що пікапи стали в якомусь сенсі, як боєкомплект. Вони використовуються, нищаться у бойових умовах чи просто в умовах дуже складної експлуатації, і їх потрібно дуже багато, і Starlink так само, — розповідає співак. 

Тож кліп на цю пісню — це не просто відео, а своєрідний благодійний проект за назвою Дороги Перемоги. Його мета — збір коштів на пікапи для українських військових




Пісня, Океан Ельзи

Сонце зійшло над АзовомВітер над дюнами дмеХолодно, але пісок пахне весноюОчі вже звикли до втомиНадто багато причинМрію, як нам буде знов добре з тобою
Ні, корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Небо гримить над АзовомВорог гарматами б'єЗвечора навіть бетон пахне війноюДумати як буде завтраЧасу нема і причинСерце і руки давно звиклі до бою
І корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Ми залишились собоюМи загорнулись у нічІ вільні вуста стисли від болюАле й в найглибші підвалиСвітло повернеться зновКрик нового дня рветься на волю
І корабельні гарматиНе розіб'ють мою мріюВіру ніколи не зрадить серце моєБуде до віку стоятиПраведне місто МаріїДоки над гордим Азовом cонце встає
Доки над вільним Азовом cонце встаєДоки над нашим Азовом cонце встає!


Тема. Народні наймитські, рекрутські, солдатські, жовнірські та стрілецькі пісні: «Ой матінко-вишня», «В суботу пізненько», «Ой хмариться, туманиться..», «Розпрощався стрілець…» (за вибором учителя/учительки). Відображення соціальних явищ життя в Україні в різні історичні періоди. Поетичні узагальнення в пісенній ліриці, її образний світ.

Тема. Патріотичні пісні літературного походження. Відображення в піснях героїчної боротьби українських січових стрільців. Богдан Лепкий «Журавлі». Автобіографічна основа пісні. Її жанрові особливості. Поетичний символ долі українських емігрантів. Популярність пісні серед січових стрільців.




Пісенні твори про боротьбу УПА за незалежність України. Олесь Бабій «Зродились ми великої години…». Славень ОУН-УПА, його патріотичний пафос.










Сучасні патріотичні пісні. Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон»





Квіти мінних зон: історія пісні

Квіти мінних зон: історія пісні

Лідер Океану Ельзи Святослав Вакарчук в ефірі телемарафону розповів, що пісня була написана ще кілька років тому і мала увійти до альбому, який гурт планував випустити у квітні 2022 року.

https://ad.vidverto.io/vidverto/player/logo.svg— Писав я її під час російсько-української війни, першої фази, не тої повномасштабної, яка почалась 24 лютого, але вже після того, як Росія вдерлась на Донбас і окупувала Крим, — розповів Вакарчук.

Він також зауважив, що пісня про Україну у стані війни та сотні військових, що повертаються з фронту додому, а потім знов рушають на війну.

— Про їх взаємодію з суспільством, посттравматичний синдром — з ним треба боротися. 

Але коли трапилася повномасштабна агресія Росії 24 лютого, я зрозумів, що ця пісня набула нового змісту, тому що тепер практично кожен в Україні став добровольцем, мобілізованим.

А навіть якщо не пішов на фронт воювати, то так чи інакше війна його повністю змінила, — каже лідер ОЕ.

Хтось через війну розлучився з сім’єю, в когось бомба влучила у будинок, а хтось втратив роботу чи рідну людину. І якщо до 24 лютого ще залишалися серед українців ті, хто думав “це не про мене”, “це десь далеко на Сході”, то зараз таких людей не залишилось. 

Усіх нас зачепила війна, — переконаний лідер гурту Океан Ельзи. 

Квіти мінних зон: кліп

Основний герой кліпу — це бойовий пікап і хлопці та дівчата, які на ньому воюють. Але символізм, який вніс режисер у кліп, дуже важливий. 

Головна мета кліпу — привернути увагу не тільки до самої війни, а й до потреби збирати кошти на автівки для наших бійців. 

— Я сам регулярно їжджу на фронт, і кожного разу, коли я приїжджаю, бачу, що пікапи стали в якомусь сенсі, як боєкомплект. Вони використовуються, нищаться у бойових умовах чи просто в умовах дуже складної експлуатації, і їх потрібно дуже багато, і Starlink так само, — розповідає співак. 

Тож кліп на цю пісню — це не просто відео, а своєрідний благодійний проект за назвою Дороги Перемоги. Його мета — збір коштів на пікапи для українських військових




2023-2024 навчальний рік


СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ЧИТАННЯ ВЛІТКУ

 

І. Карпенко-Карий «Сто тисяч" .

 

М. Коцюбинський «Дорогою ціною».

 

Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути».

 

Юрій Винничук «Місце для дракона» .

 

Валентин Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання».

 

 

Гарних Вам літніх канікул, цікавих книг і приємного читання!!!




Сімейна форма навчання.

Контрольна робота з теми "Ми-українці"

Виконати роботу за посиланням: https://vseosvita.ua/go

Код : bur994

або перейдіть за посиланням: https://vseosvita.ua/test/start/bur994

7.05.24

Тема. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність

Добрий день, діти. Сьогодні  на уроці ми продовжимо з вами розмову про повість «Неймовірні пригоди Івана Сили», але зупинимося на проблематиці твору.

Поміркуймо!

  •  Чому‌ тренер Брякус заборонив Іванові тягати мішки на вокзалі, адже це також фізичне навантаження?
  •  Чи‌ обов'язково здобувати перемогу? Можливо, головне — взяти участь? 
  • Чи‌ всі проблеми можна вирішити силою?
  •  ‌Чи були в Івана Сили справжні друзі? Кого ви можете назвати серед них?  ‌

 «Пригоди Івана Сили» — звичайна історія про хлопця із незвичайними здібностями, який опиняється в типовій ситуації людини, що приїхала підкорити столицю, а підкорила майже весь світ. Навіть не віриться, що автор переказує реальні події із життя відомого уродженця селища Білки, найсильнішої людини ХХ століття. До реальних героїв — Івана Фірцака, його дружини — повітряної гімнастки, чемпіона-суперважковаговика Джона Джексона, королеви Британії автор додав кумедних вигаданих персонажів: слідчого агента Фіксу, обірванця Міху Голого. Письменник так майстерно змалював портрети й характери своїх героїв, що, не знаючи справжньої історії українського богатиря, ніколи не здогадаєшся, на кому саме відігралася авторська фантазія.

Цікаві факти з життя:

‌Іван виграв бій із японським борцем Токедзо, чемпіоном з сумо, на 20 кг важчим:

міг‌ спокійно рушити з місця хату;

пожалівши‌ корову, сам запрігся у плуг і виорав поле.

Проблематика твору

 - Які ж проблеми порушує автор у повісті?

(Проблеми добра і зла, дружби, боротьби із зажерливістю та брехливістю)

"Неймовірні пригоди Івана Сили" - казка про життя реальної людини. Автор "Неймовірних пригод Івана Сили" Олександр Гаврош наполягає на тому, що цей твір - дитяча казка."Неймовірні пригоди Івана Сили",  пропри казкову форму, - твір про реальне життя, у якому поряд із благородством існує зажерливість і брехливість. О.Гавриш відтворив історію незаслужено забутого українського силача, але все-таки це художній твір, а тому в ньому діють придумані автором герої.

"Неймовірні пригоди Івана Сили" - казка про життя реальної людини. Та пропри казкову форму, - це твір про реальне життя, у якому поряд із благородством існує зажерливість і брехливість.

Поміркуймо!

На прикладі яких героїв твору ми можемо говорити про справжню дружбу? Свою думку підтвердьте цитатами з твору.

Чи є у творі любовна лінія? Розкажіть історію кохання Івана та Мілки.

Чи зустрічаємося ми у творі з людською підступністю? Підтвердьте свої міркування цитатами з тексту.

         «Неймовірні пригоди Івана Сили» — це вже не біографічна книжка, а художній твір, у головного героя якого є реальний прототип, але вони не є тотожними. Це вже узагальнена історія про сильного хлопця з глибинки, який завдяки характеру й природним здібностям став найсильнішою людиною світу. Тому в  повісті всі реальні імена змінені на кумедні, а обставини мають часом детективний, а часом — дотепний характер.

 Прототип—конкретна  особа,факти з життя або риси    характеру  якої  покладені     в   основу образу персонажа.

Отже,прототипом Івана Сили є реальний український силач Іван Фірцак(Кротон).

Домашнє завдання.   Складіть таблицю «Добро і зло у творі».

ДОБРО

ЗЛО

 

 

 

 

Сімейна форма навчання.

17.04.24

Контрольна робота за творчістю Василя Симоненка, Марини Павленко, Любові Пономаренко

Виконати роботу за посиланням : https://vseosvita.ua/go Код доступу: nmo210

або перейдіть за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/nmo210

 

12.03.24

Тема.  Марина Павленко. Основні відомості про письменницю.

Сьогодні ви ознайомитесь із життям та творчістю  сучасної української письменниці Марини Павленко.

Перегляньте навчальне відео.

З кожною новою повістю М. Павленко розширюється тематичне коло її творів, проте незмінними завжди залишаються увага та любов до людини, співпереживання героїв і взаємодопомога. Маленька героїня повісті «Русалонька із 7-В…» постійно намагається знайти відповідь на запитання: «Що стоїть на перешкоді людському щастю? Навіщо казки з нещасливим закінченням?» Шукаючи відповіді на ці питання, з нею трапляються неймовірні пригоди.

            - Чи любите ви пригоди?

         - Які пригодницькі твори українських і зарубіжних авторів ви знаєте?

         - Яким, на вашу думку, має бути герой такого твору

         Перегляньмо буктрейлер до її повісті «Русалонька із 7-В», щоб ті, хто читав, ще раз пережив неймовірні моменти, а хто не читав – зацікавився і пішов до бібліотеки!

Опрацюйте матеріал підручника на с.212


Сімейна форма навчання

27.02.24

Контрольна робота  з теми «Творчість О.Стороженка, Б.Лепкого, Л.Костенко»

КОНТРОЛЬНИЙ ТВІР-РОЗДУМ

Поміркуйте!

• Що ви розумієте під щастям? Від чого воно залежить? Які чинники на нього впливають?
• Чому кожна людина сприймає щастя по-своєму, по-особливому? Чи необхідно боротися за власне щастя? Яким чином?
• Чи могли б ви пожертвувати своїм щастям заради інших? Відповідь обґрунтуйте.
• Які є цінності в житті людини? (Життя, здоров’я, благополуччя, добробут, радість, доброта, чемність, дружба, взаєморозуміння, повага…) Як необхідно ними керуватися?
• Через що людина помиляється у визначенні життєвих цінностей?
• Яке значення мають твори художньої літератури, матеріали про життя письменника під час визначення власного вибору людини?
• Чи часто трапляється так, що людина помиляється у визначенні власного вибору? Відповідь вмотивуйте. Надайте поради щодо уникнення таких помилок.

Розгляньте таблицю  «Вимоги щодо мовлення під час написання творчої роботи»


Про роздум як тип мовлення.


У творі-роздумі теза, як правило, міститься на початку висловлювання. Але іноді перед нею ще буває невеликий вступ. Тому треба бути уважним, формуючи основну думку.
В роздумі мовиться про причини ознак і подій.

Поради щодо написання твору-роздуму.
• Зрозумійте, осмисліть тему майбутнього твору-роздуму.
• На підставі заголовку до твору визначте його проблему. Це й буде зміст роботи.
• Сформулюйте тезу, яка б відображала основну думку твору.
• Проілюструйте тезу необхідними прикладами або доказами.
• З’ясуйте послідовність наведення аргументів (доказів).
• Уживайте вставні слова і словосполучення: на мою думку, до речі, на жаль, по-моєму, отже, наприклад, таким чином; речення: «Я вважаю», «Мені здається», які виступають засобами зв’язку між частинами роздуму.
• Висновки, аргументи (докази) намагайтеся виділяти в окремі абзаци.
• Перевірте написане, виправте помилки.

Основна частина твору — це безпосереднє розкриття теми. Не слід забувати, що назва твору лейтмотивом проходить через увесь текст, логіка мислення учня повинна розвиватися від конкретної деталі до узагальнення або навпаки — від загального до конкретного.
Вступ і висновки можуть бути меншими за обсягом, але не можна скорочувати основну частину, бо тоді розкриття теми твору не буде достатнім.

Зразок творчої роботи на тему «Яким я уявляю людське щастя».

Добро — це щастя всіх людей.
Д. Лихачов

Що таке щастя? Радість, дружба, гроші, любов, добро… Кожна людина задумується над цим питанням і намагається знайти відповідь на нього. Багатьох письменників також турбувало воно. На прикладі героїв своїх творів вони намагалися дослідити їх прагнення бути щасливими, задоволеними життям.
Павлуся, героя твору О. Стороженко «Скарб», парубки називали щасливим, хоча протягом свого життя він тільки їв та спав і нічого не робив. Таким, як Павлусь, «Бог усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба».
Герой твору Б. Лепкого «Цвіт щастя» шукає квітку, яка зробила б щасливою мати і його самого. І хоча хлопець виріс і дізнався про відсутність такої квітки, все одно продовжує її пошуки. Він вірить, що щастя є на світі.
Скупа людина теж щаслива, бо у неї багато грошей, але ніякої користі з них не має. Господарі з твору Б. Лепкого «Мишка» відчувають себе щасливими, коли наживаються на горі інших. Їм байдужа доля жебрачки та багатьох таких, як вона.
О. Стороженко в оповіданні «Скарб» зазначає, що «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав».
На мою думку, людина повинна робити добрі справи, приносити радість іншим, цінувати дружбу, любити свій народ і рідний край. Це і є щастя. Воно є в мені, у моєму ставленні до рідних, до своєї держави, світу.
Тому давайте творити добро, допомагати один одному, цінувати кожну хвилину цього прекрасного людського щастя!

Написати контрольний  твір-роздум  на одну із запропонованих тем.

• «Яким  я уявляю людське щастя».
• «Істинні та фальшиві цінності в житті людини».
• «Від чого залежить мій власний вибір».

13.02.24

Тема. Ліна Костенко. Коротко про письменницю. «Дощ полив..». Уявне, фантастичне й реальне в поезії

 Діти, звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Перегляньте відео про життя і творчість письменниці.

Бетховен "Мелодія дощу"

 Що це за мелодія?

-        А що таке дощ?

-        Які асоціації викликає у вас дощ?

-        Чи приємно вам його чути? Чи можна назвати його музикою? Чому? 

- Які звуки ви щойно почули, що побачили на фото?

-        Сьогодні у нас з'явилась можливість поринути в чарівний світ природи, побачити дощ очима та душею поетеси Ліни Костенко, пригадати свої емоції та враження від цього явища. А допоможе нам у цьому вірш «Дощ полив».

Прослухайте поезію.

- Які відчуття викликав у вас вірш «Дощ полив…»?

- Чому лірична героїня порівняла сад з парасолькою, а корів - з квасолькою? Невже тільки через риму?

- Назвіть дієслова, які використала Ліна Костенко у вірші.(полив, блищить, визбирує, струшується, доганяє). Що вони позначають, передають? (Рух, динаміку, дію, життя).

Перегляньте навчальне відео



Ліна Костенко нам довела сьогодні, що природа – це казка, яку треба читати серцем. Тільки треба частіше з нею говорити, чи «мовчати». І ми обов’язково почуємо і відчуємо її думки, мову, душу.

Домашнє завдання. Опрацювати матеріал підручника на с.188. Виразно читати та аналізувати поезію Ліни Костенко «Дощ полив»

24 січня

Тема. Олекса Стороженко. Оповідання "Скарб", морально-етичні проблеми твору. Скарб - узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання

Перегляньте, будь ласка, відеоурок

Прочитайте оповідання "Скарб" (хто цього ще не зробив)
 (підручник 2020 року с. 150-154;  2015 року - 184-189)

ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ
Виконати 👉 тестування   (просто клікніть на слово "тестування")

Сімейна форма навчання

Контрольна робота №3 з теми «Творчість М. Стельмаха, Г.Тютюнника» (тести)

Виконати контрольну роботу за посиланням:  join.naurok.ua

Код доступу 7326826


21.11.23

ТЕМА: М. Стельмах. Повість «Гуси-лебеді летять…». Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).

Перегляньте навчальне відео

Поміркуйте!

Як Михайлик був зачарований весняною красою, зокрема польотом лебедів?

- Хто і яким чином допомагає Михайлику сприйняти довкілля?

- Чому для хлопчика природа — це казка?

- Через що хлопчик полюбляє ліс, багато часу перебуває в ньому?

- Чим пояснити те, що Михайлик сприймає природу, її красу по-особливому, душею?



Гра «Так чи ні?».    Визначте правильне твердження:

1)Чи мати (Ганна Іванівна) навчила  Михайлика любити роси, ранковий туман?

2)  Лісовою царівною для Михайлика є бабуся?

3) Дідусь Дем’ян зробив для свого онука вітряка?

4) На думку діда Дем’яна, найдорожчим для бідного чоловіка є земля, подружня вірність і пісня?

5) Хлопчик Михайлик був зачарований зимовою красою?

6) Чи дійсно селяни у повісті ставляться до землі, оранки, сівби, насіння й дерев як до живих?

7) Люба поважає Михайлика через те, що він допомагає їй збирати в ліси гриби, ягоди, горіхи?

8) Михайлик був зачаровувала весняна краса, зокрема політ гусей?

9)  Михайликові хочеться побувати в краю, де тихі води та ясні зорі? 

10)Михайлик, не роздумуючи, зрізав гриби, бо ніколи на це не мав часу?

11)Михайлик дуже любить ліс, багато часу перебуває в ньому? 

Отже, світ природи - це і чарівний світ слова, і чаруючий світ пісні, і світ дитячої душі, в якому «…повіяла крилом заквітчана весна, і спалахнули різними кольорами ніжні квіти; світ, у якому немає нічого зайвого, де кожен листок, кожна травинка, кожна комаха, птах і звір живуть у злагоді з творцем», світ, який ми через свій небажаний вплив на живу природу не повинні втратити. 

Домашнє завдання : скласти цитатну характеристику до образу Михайлика.

24.10.23

Тема. Урок виразного читання.  Основні партитурні знаки. Складання партитури вірша. Виразне читання поезій Т. Шевченка.

Відомо, що виразне, вдумливе, артистичне читання поетичних творів сприяє кращому донесенню їх змісту, розкриває нові грані творчості поезії. Добре, коли й декламатор сам отримує естетичне задоволення, знає партитуру художнього тексту, володіє вмінням правильно обирати міміку, жест. Сьогоднішній урок допоможе вам навчитися виразно читати поезії.

1.Опрацюйте  пам’ятки «Як навчитися виразно читати віршові твори» і «Пам’ятки декламатора».

Пам’ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори».

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З’ясуй лексичне значення не зрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).

5. Познач олівцем паузи:

а) кома — ледь помітна пауза (позначка — /);

б) двокрапка й тире — помітна пауза (позначка — //).

в) крапка — явна пауза із інтонацією завершеності (позначка — ///).

6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання:

а) підвищення тону — стрілка вгору (↑);

б) зниження тону — стрілка вниз (↓);

в) рівний тон — горизонтальна стрілка (→).

7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.

8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам’ятовуй їх послідовність.

9. Вивчивши вірш напам’ять, виразно прочитай його своїм близьким і з’ясуй, що б вони побажали тобі для кращого прочитання твору. Врахуй їхні побажання.

Пам’ятка декламатора

1. До читання напам’ять повтори про себе текст вірша.

2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох- трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому класу.

3. Назви автора й твір, який читатимеш.

4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й відволікати слухача.

5. Не поспішай під час читання, набирай повітря рівними частинами під час пауз.

6. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.

7. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається передусім темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін.

2. Розгляньте партитуру для виразного читання поезії «Заповіт» Т.Шевченка.



Домашнє завдання .

Вивчити поезію «Заповіт» Т.Шевченка напамять.



Сімейна форма навчання

11.10.23

Контрольна робота №1 з теми «Із пісенних скарбів. Творчість І. Франка»

Виконати завдання за посиланням.

vseosvita.ua/go  введіть код:  ngy969

 або

 перейдіть за посиланням:https://vseosvita.ua/test/start/ngy969



Архів дистанційного навчання 2019/2020

Архів 2022-2023 навчальний рік

Архів 2021-2022 н.р.























Немає коментарів:

Дописати коментар