2022-2023 н.р.
08.05.2023
Запрошую на урок
Час: 8
травня 2023 10:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81405392611?pwd=MFJQSG1GaDhaT2hQdzBjcURvVTYyZz09
Ідентифікатор конференції: 814 0539 2611
Код доступу:456
Тема. Григір Тютюнник. Коротко про письменника. « Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Світ людини і природи. Точність і лаконізм описів природи
Добрий день!Сьогодні на уроці ми познайомимося із творчістю українського прозаїка Григора Тютюнника. Більшість його творів про дітей і для дітей, яких він любив по - особливому . Природа рідного краю, яку тонко відчував, любив Тютюнник, майже завжди виступає як одна з дійових осіб його оповідань, казок, новел. Його твори про прекрасних людей, чудовий світ довкола, невичерпні дива природи….
Переглянь відеоурок з теми:
Прослухай аудіокнигу «Дивак».
Повторення понять «оповідання», «оповідач», «пейзаж»
Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажа.
Оповідач – різновид літературного суб’єкта, особа, вимислена автором, від її імені в художньому творі автор оповідає про події та людей. Оповідач провадить оповідь від першої особи.
Пейзаж – художній опис природи.
Сьогодні ми розпочнемо знайомство з твором Григора Тютюнника «Дивак». Самого письменника, якому доля не відміряла довгих років життя, часто називали диваком, бо бачив життя не таким, яким воно видавалось іншим. Він помічав навіть те, на що більшість просто не звертали уваги. Умів слухати і чув те, чого інші теж не чули.
Словничок невідомих слів ( записати до зошита слова)
Дивак− це той, хто своєю поведінкою та вчинками викликає здивування.
Зазимки – заморозки
Клямка – пластинка з важелем,якою замикають і відчиняють двері.
Протопти – сліди на снігу
Бовдур – димар
Пороша – перший сніг
Вздріватися – здаватися
Цівка – тонкий безперервний струмінь води або якоїсь рідини
Гирунчик – горщечок
Ринка – невисока глиняна миска
Кімях – клубок, купка
Верчик – щось скручене, згорнуте
Фармазони – вільнодумці
Навильник – солома, сіно, підібрані на вила
Черінь – площина на печі, що добре прогрівається.
- Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «дивак»?
диво
химерність дивак самотність
Незвичність
Аналіз оповідання «Дивак»
Тема твору: розповідь про ставлення Олеся до природи, власне світосприйняття, яке відмінне від діда Прокопа.
Ідея твору: оспівування краси природи та гідне ставлення до неї крізь призму розуміння маленького хлопчика Олеся.
Проблематика твору:
- єдність людини та природи;
- бережливе ставлення до природи;
- добро та зло.
Композиція твору:
Експозиція: дорога Олеся до школи.
Зав'язка: непорозуміння на уроці малювання між учителькою та учнем.
Розвиток дій: втеча з уроку, блукання верболозами, примирення з Федьком, зустріч із дідом.
Кульмінація: розмова з дідом, непорозуміння та образа.
Розв'язка: вечеря без Олеся, сон хлопця, народження нового дня.
Жанр твору: оповідання
Важливу інформацію занотовуємо у таблицю:
Вчинок | Дивний | Звичний для дитини |
Олесь любить зиму, любить робити перші протопти в заметах. | ||
Ще любить малювати всяку всячину на снігу. | ||
Любить блукати в бору. | ||
Милується крізь лід річковим дном. |
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
Дати відповіді на питання за твором Григора Тютюнника «Дивак», перейшовши за посиланням:
Домашнє завдання: поділити оповідання на 4 частини, дібрати до кожної з них заголовки й записати їх у зошит.
Перегляньпрезентацію та усно дай відповіді на питання п’ятого слайду: https://drive.google.com/file/d/1Q9GID93QObLBDTo04bnYfiVZKElsXrHM/view?usp=sharing
Виконати тест за посиланням :
23.01.2023
Тема. Т. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе…». Краса навколишнього світу природи в поезіях Т. Шевченка.
Добрий день! «Шевченко — це той, хто живе в кожному з нас.Він — як сама душа нашого народу, правдива і щира… Поезія його розлита повсюдно, вона в наших краєвидах і в наших піснях, у глибинних, найзаповітніших помислах кожного, чий дух здатен розвиватись», - таку думку висловив український письменник Олесь Гончар
Т. Г. Шевченко — видатна постать і гордість України, її велич і слава. Я впевнена, ви багато знаєте про Кобзаря. А чому його так називають? (Тарас Шевченко, як і кобзарі, розповідав людям правду, намагався пробудити в них почуття гідності. Перша збірка поета теж мала назву «Кобзар».)
- Чи є у тебе вдома збірка Т. Шевченка «Кобзар» ?
- Які факти біографії Шевченка ти можете навести?
Так давно, здається, жив Тарас Шевченко, але його поезії дуже близькі і зрозумілі нам насамперед через прекрасні описи природи. Бо природа вічна і незмінна. Природа ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи запахом весняного ранкового лісу! Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх читають інші, тобі одразу уявляється все, що в них описується. Це великий талант письменника — зуміти так передати власні враження, що читач і через багато років бачить те, що побачив ти. Ніби бачить світ очима поета… Природа в усіх поезіях Кобзаря така справжня, така красива і жива.
Переглянь відеоуроки
Тарас Шевченко — великий український поет, чия творчість є однією з найкращих сторінок світової культури. Прочитаймо ще раз слова Олеся Гончара про Шевченка і вдумаймося в їхній глибокий зміст!
Домашнє завдання: вивчити напам'ять поезію «За сонцем хмаронька пливе», виписати у зошити визначення понять тропи, персоніфікація (сторінка 125 електронного підручника), с.127 -питання 11 письмово.Виконати тест посиланням: join.naurok.ua, код доступу 7457300
31.10.2022
Запрошую на заплановану конференцію: Zoom.
Час:31 жовтня 2022 12:00
Підключитися до конференції
https://us05web.zoom.us/j/81307560124?pwd=NmFWOUw3ZUhRTFk3NkExVC9hc3Nldz09
Ідентифікатор конференції: 813 0756 0124
Код доступу: 465
Тема:"Мудра дівчина". Зміст твору. Побудова казки (зачин, кінцівка), її яскравий національний колорит
Сьогодні ми продовжуватимемо читати українські народні казки. Справжньою перлиною усної народної творчості є казка „Мудра дівчина“, яка не залишить нікого байдужим.
Тож прослухай уважно казку:
Словникова робота.
Позиватися — судитися.
Хорти — порода мисливських собак.
Сто локіт — так раніше міряли полотно — на довжину руки ліктя.
Ґринджоли — санчата.
Прицькувати її собаками — напустити на неї собак.
Світлиця — кімната для прийому гостей.
Гра “Світлофор”
№ | Запитання | Так | Ні |
1 | У казці розповідається про трьох братів (двох) |
| |
2 | Дочку бідного чоловіка звали Марфуся (Маруся) |
| |
3 | У казці пролунало три загадки. |
|
|
4 | Пан передав дівчині 2 десятки яєць (один десяток) |
| |
5 | Мудра дівчина передала панові горщечок борщу. (каші). |
| |
6 | Удруге пан дав дівчині стеблинку льону |
|
|
7 | Дівчина передала панові гілочку з дерева |
|
|
8 | Батько купив дочці живого хорта (зайця) |
| |
9 | Панові собаки покусали дівчину |
| |
10 | Дівчина подарувала панові горобця |
|
|
11 | Мудра дівчина допомогла визначити, чиє було лоша |
|
|
12 | За те, що дівчина так учинилаила з паном, він кинув її у в’язницю (відпустив додому) |
| |
-До якого з видів казок належить “Мудра дівчина”?
Пропоную переглянути відеоурок з теми:
1. Добери до слова "мудрий" якнайбільше синонімів.
2.
3.
4. Робота з ілюстраціями до казки:
1.Яка ілюстрація зайва? Чому?
2.Перекажи епізоди , які ілюструють малюнки.
3. Розташуй ілюстрації в хронологічному порядку.
4. Дай заголовок кожному малюнку. Запишіть їх. Це і буде план казки.
5. Мозковий штурм (бесіда за змістом казки)
1. Як ти гадаєш, чи був пан справедливим?Доведи свою думку прикладами з тексту?
2.Чому батько звернувся за порадою не до освічених чоловіків, а до дочки?
3.Порівняй відповіді багатого та бідного братів. Про що вони свідчать?
4.Чи розсердився пан, почувши правильні відповіді на свої запитання? Чому?
5.Як ти гадаєш, чи мають пан і Маруся спільні риси?
6.Доведи, що «Мудра дівчина» є казкою. До якого різновиду вона належить? Чому?
7.Чи можуть злі сили бути розумними?
Як бачимо, добро сильніше, ніж зло. Добро — прекрасне, а зло — потворне. Саме це доводить казка „Мудра дівчина“, переконує нас, що розумні люди (не важливо — бідні чи заможні) заслуговують бути щасливими, бо вони здатні долати труднощі.
Тема: зображення звичайної людини, яка вміє користуватися своїм розумом та розв’язувати складні питання.
Ідея: уславлення розуму, кмітливості, мудрості та засудження жадібності й неосвіченісті.
6. Анаграми» Впізнай героя
Урамся, кобать, нап, ратб
Характеристика дійових осіб .
Маруся | Батько | Пан | Брат |
добра, смілива, кмітлива, розсудлива, винахідлива, працьовита, мудра, розумна | добрий, чесний роботящий, боязливий, люблячий | ледачий, нерозсудливий, самолюбивий | зажерливий, скупий, дурний, облесливий |
-Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Про що це говорить?
-Як би ьи ще назвала Марусю, окрім мудра?
Скарбничка народної мудрості
З’єднай частини прислів’їв.
1) На панську мудрість… 3) а розум ще далі.
2) І сила перед 5) а душа в болоті.
3) Око бачить далеко… 2) розумом никне.
4) Голова без розуму… 6) дурень повчає
5) Тіло в злоті… 1) мужицька хитрісь.
6) Розумний учить, 4) як ліхтар без свічки.
Які з них відображають головну думку казки? “Не багатство красить людину, а розум”
Висновок: “Найбільше багатство людини - ... (розум)”
Домашнє завдання
с.43-44 (електронний підручник) -відповідати на питання, намалювати ілюстрацію до казки, виконати тест
https://vseosvita.ua/test/start/acu739
24.10.2022
Запрошую на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 24 жовтня 2022 12:00
Підключитися
до конференції
https://us05web.zoom.us/j/88147504717?pwd=YVBYMlExUE1HTnB5YWIwT2dmbDludz09
Ідентифікатор конференції: 881
4750 4717
Код доступу: 43
Ми продовжуємо мандрувати казковим світом.
Світ дивовижний вас вітає!
Всіх тих, хто вдумливо читає.
І тих, хто любить мандрувати
Та прагне більше пізнавати.
Кмітливих, добрих і відважних,
А ще, звичайно ж, і уважних
Він звеселить і причарує,
Окрилить тим, що
Казок барвистий хоровод.
Ми на шляху у Світ Казок!
Відгадування загадок.
У кущах вона ночує
і на зайчика полює.
Вся руденька ця сестричка,
а зовуть її … (лисичка).
— Що тобі відомо про лисицю?
На дні річному проживаю,
я небезпечні клешні маю,
довгі вуса, чорні очі,
а вперед іти не хочу! (Рак)
— Що відомо про рака?
Здибалася Лисичка з Раком. Стала собі, глядить на нього, як він помаленьку лізе, а далі давай над ним насміхатися.
— Ну, та й швидкий же ти, нема що мовити! Правдивий неборак! А скажи мені, Раче-небораче, чи то правда, що тебе раз у великодну п’ятницю по дріжджі посилали, а ти аж за рік у великодну суботу з дріжджами прийшов та й ті насеред хати розілляв?
— Може, коли й правда була, — каже Рак, — а тепер дуже на брехню подобає.
— Овва! Значить, ти тепер прудкіший зробився?
— Прудкіший чи не прудкіший, а тобі на кпини не здатний. Коли хочеш знати, який я прудкий, то давай побиймося об заклад, що я швидше від тебе до того корчика добіжу.
— Що? що? що? — дивувалася Лисичка. — Ти хотів би зо мною об заклад бігати?
— Не тілько побіжу, а ще й тобі о один скок випередки дам і швидше тебе при меті буду, — мовить Рак.
Побилися вони об заклад. Стала Лисичка о один скок поперед Рака, а Рак учепився їй кліщами за хвіст. Рушила Лисичка, біжить щодуху, аж курява здіймається. Добігла до мети та й кличе:
— А де ти, Раче?
Нічого не чути.
— Ну, Раче, де ти там? — ще раз кличе Лисичка та й обернулася хвостом до мети.
Отоді Рак пустився від її хвоста та й каже:
— Та осьде я! Давно вже жду на тебе аж троха поза мету забіг.
Словникова робота.
Косовиця — час, коли косять і збирають траву.
Клешні — кінцева частина ноги рака.
Чимчикує ---швидко йде.
Аж рота роззявила— дуже здивувалася.
— Назвіть головних героїв казки.
— Як поводила себе лисичка?
— Як ви гадаєте, чи провчив рак лисицю?
— Чому рак обдурив лисичку?
— Як закінчується казка?
— Поміркуйте, чому лисичка перестала кепкувати з рака.
— Визнач основну думку казки.(
Алегорія - наділення тварин і рослин рисами людського характеру
«Лисиця та Рак»
ЛИСИЦЯ | РАК |
алегоричний зміст | |
Лисиця нагадує хитру людину, глузливу, насміхається зі слабших | Рак втілює образ розумної, винахідливої людини -оптиміста, яка швидко і кмітливо знаходить вирішення у програшній (на перший погляд) ситуаціцї |
Хитрість, підступність, самовпевненість | Оптимізм, дотепність, винахідливість, розум |
1.Випиши із прочитаних казок імена дійових осіб і навпроти кожної з них запишіть по три прикметники, що їх характеризують.
Наприклад, Вовк: сірий, голодний, злий.
- Чапля:
- Лисиця:
- Рак:
2.Мальований скрайбінг. За допомогою простих геометричних фігур зобразь у зошиті цікавий момент із казки «Лисиця та Рак».
Мальований скрайбінг — швидке зображення за допомогою простих геометричних фігур (квадрат, коло, трикутник, лінія, точка) героїв / героїнь художнього твору, рослин та інших предметів. Зображення має бути не стільки гарним, скільки зрозумілим (схематичним)
3. Поділи казку «Лисиця та Рак» на три частини: зачин, основна частина, кінцівка (усно). Навчіться її переказувати.
4.Виконай тест https://vseosvita.ua/test/start/gda601
17.10.2022
Немає коментарів:
Дописати коментар