06.02.2024
Тема. Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів ліричного героя в поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях!»Любов до життя, краса природи у вірші Павла Тичини «Гаї шумлять…»(2год.)
Прослухай поезію:
- - Які почуття викликає цей вірш?
- Яке ставлення автора до Батьківщини?
-
1.Встанови відповідність між рядками з вірша та художніми засобами, вжитими в них.
Блакитні простори, веснянії ночі | Метафора |
Там степи, там могили, як гори | Окличне речення |
Не бував ти у наших краях! | Риторичне питання |
Серце б’ється | Епітет |
Чув про степ, що ген-ген простягнувся? | Порівняння |
| |
2. Вправа «Конструювання»
Пригадайте, які ви знаєте прислів’я та приказки про рідний край?
Кожному мила | життя віддай |
За рідний край | тут і рай |
Добре тому | своя сторона |
Вдома | хто в своєму домі |
Кожен край | і стіни гріють |
Рідна земля | має свій звичай |
Де рідний край | і в жмені мила |
Тема: відображення краси природи рідного краю та працьовитість людей)
Ідея: показ любові до рідного краю, заклик любити свою Батьківщину і народ).
Діти, душею й серцем П. Тичина довгі роки служив музиці — і вона щедро нагородила його за вірне й незрадливе служіння: влилася в поетичні рядки митця, зазвучала на повну силу, щоб полонити усіх, хто ввійде у Храм його Слова. Ступимо ж і ми на поріг цього Храму, щоб відчути цей божественний барвозвук — голублячий, ніжнотонний…
Тож розпочнімо роботу над ідейно-художнім аналізом вірша «Гаї шумлять». Послухайте вірш із заплющеними очима, щоб чіткіше побачити намальоване, яскравіше почути відтворені в поезії звуки, перейнятися станом ліричного героя, душа якого співає від дивного єднання з природою, глибокого її відчуття.
Прослухай аудіовірш"Гаї шумлять":
- Чи сподобався вірш? Чим саме?
- Що відчули ви, слухаючи цей вірш? Яка картина постала перед вами (усне малювання).
- Які слова незрозумілі?
- Яку пору року зображено у поезії?
- Який час доби? Які художні деталі свідчать про це?
- Що ви розумієте під шумом гаю?
- У чому автор бачить незвичайну красу? Підтвердити думки цитатами з твору.
- Які зорові і слухові деталі добирає поет? (Гаї шумлять, дзвін гуде, тихий шепіт трав, хмарки біжать, неба край — як золото...)
- У деяких словах є звуки, які вчуває людина в гудінні дзвона (дз — гу— зд). Знайдіть рядки, де говориться про шум гаю й шелест трав. Виділіть у словах звуки, що допомагають «почути» цей шум. Зробіть висновки про роль цих звуків у творі.
„Паспорт” вірша „ Гаї шумлять”
Автор | П.Г.Тичина |
Назва поезії, збірка | «Гаї шумлять», збірка «Сонячні кларнети» |
Час написання | 1918 рік |
Тема | Оспівування краси, мелодії звука гаю та природи навколо нього. |
Ідея | Возвеличення чарівності природи, яка впливає на внутрішній стан людини, її почуттів. |
Основна думка | Кожна людина володії здатність по-своєму бачити і відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене і не відчуване. |
Жанр твору | Пейзажна лірика, пісня. |
Образи | Ліричний герой |
Художні засоби | Епітет: шепіт голублячий. Порівняння: купаючи мене, мов ластівку; ген неба край – як золото; горить, тремтить ріка, як музика. Метафори: гаї шумлять; хмарки біжать; дзвін гуде; мріє гай; горить-тремтить ріка. Повтори: милуюся, над нивами, йду, іду; співаючи. |
https://learningapps.org/17730313
Домашнє завдання: с.128-129 електронного підручника –виразно читати поезії, намалювати ілюстрацію до вірша. Вірш "Гаї шумлять" вивчити напам'ять. Виконати на оцінку тест за посиланням:
Немає коментарів:
Дописати коментар