2024-2025 н.р.
13.11.2024
Тема. Тематичне розмаїття поезії. Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море»)
Тема. Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета у Санкт-Петербурзі. Провідний мотив вірша «Думка» («Тече вода в синєє море…»)
Добрий день, розпочати розмову про Тараса Шевченка хочеться словами Павла Грабовського: «Говорячи про життя Тараса Шевченка, ми впевнені, що одна згадка про подібних людей спроможна підняти і облагородити нашу душу, хоча б на мить відірвати нас від життєвих дрібниць і понести в заманливі простори ідеалу». Детальніше зупинимося на петербурзькому періоді творчості Тараса Шевченка.
Переглянь відеоурок з теми:
Перебування в Петербурзі відкривало перед Шевченком нові можливості для розумового, духовного розвитку. В його становищі назрівали неминучі зміни. З підліткового «козачкового» віку він уже виріс, не лишивши панові жодних надій на те, що з нього може вийти спритний, слухняний лакей. Невгамовною пристрастю юнака лишалося прагнення малювати, стати художником. Він невідступно прохає П. Енгельгардта дати йому можливість вчитися малярству. Зрештою 1832 р. П. Енгельгардт віддав його на навчання до одного з майстрів петербурзького малярського цеху В.Ширяева.
Білими ночами він часто приходив у Літній сад перемальовувати скульптури, що прикрашали алеї. Якось за такими вправами зустрів юнака Іван Сошенко — студент Академії мистецтв, родом з Богуслава. Земляки скоро заприятелювали. Сошенко першим помітив неабиякий талант Шевченка та розпочав справу викупу юнака з кріпацтва. Передусім він познайомив Тараса з видатними діячами культури — з письменниками Євгеном Гребінкою і Василем Жуковським, майстрами пензля Карлом Брюлловим та Олексієм Венеціановим, які допомогли Тарасу Григоровичу вирватися з неволі. За викуп Т. Шевченка пан запросив величезну суму — дві з половиною тисячі карбованців. Щоб зібрати такі гроші, Шевченкові друзі придумали лотерею. К. Брюллов написав портрет В. Жуковського, який розіграли в лотерею в царській родині.
22 квітня 1838 року Шевченкові була підписана відпускна. День, коли Тарас дізнався про свободу, став найщасливішим у його житті.
Відпускна відчинила поетові двері в омріяну Академію мистецтв. Його вчителем і другом стає Карл Брюллов. Юнак захоплено навчається, відвідує музеї, часто буває в театрах, багато читає, слухає лекції видатних учених і досягає значних успіхів, про що свідчать три срібні медалі, одержані за малярські роботи.
У 1840 році виходить його знаменитий «Кобзар», який нині знають чимало народів світу. Перекладений багатьма мовами, він розповів про Україну, її чарівну природу, славне минуле, знедолений, але волелюбний і нескорений народ. «Ся маленька книжечка, — зазначав І. Франко, — відразу відкрила немов новий світ поезії, вибухла, мов джерело чистої, холодної води, заясніла не відомою досі в українськім письменстві ясністю, простотою і поетичною грацією вислову». Весь поетичний і частина художнього доробку петербурзького періоду тематично пов’язані з Україною, хоч між 1830-1843 роками Шевченкові жодного разу не вдалося побувати в рідному краї.
«Думка»(«Тече вода в синє море…») – один з перших віршів Т.Шевченка, що дійшли до нас. Вірш написаний у 1838 році в Санкт-Петербурзі. Тарасу здавна подобалися народні пісні про пошуки молодим козаком своєї долі: «Ой зелений дубе, чого похилився…», «Ой не шуми, луже, зелений байраче!». Очевидно, вони нагадували поетові власну долю, яка закинула його далеко від рідної України. Думками (думами) поети інколи називали вірші-роздуми, вірші-переживання описово-розповідного характеру, що своїм змістом, образністю й тематикою були наближені до народних пісень. Ось така історична основна поезії.
Робота з текстом поезії «Думка».
– Чому поезія називається «Думка»?
– Яка тема твору?
– Назвіть головного героя поезії.
– Який настрій у козака?
– Які риси характеру притаманні ліричному герою?
– Якої долі, на вашу думку, хотів козак?
– Визначте провідний мотив поезії.
– Які ще образи є у вірші?
– З якою метою автор використовує образ журавлів?
– Знайдіть у тексті рядки. де висловлено тугу за рідним краєм.
– Як вірш «Думка» пов’язаний із долею самого поета? Поясніть.
– Чому для нас рідний край наймиліший?
– Які почуття викликає у вас ця поезія?
Тема: пошуки долі молодим козаком.
Ідея: співчуття молодому самотньому козаку, який закинутий долею далеко від рідної землі.
Основна думка: у чужій сторонці навіть не звідти сходить сонце.
Жанр: лірична поезія
Теорія літератури (записати).
Думка – жанр (вид) невеликої медитативно-елегійної (журливої) поезії, іноді баладного змісту, який був поширений у творчості українських письменників-романтиків першої половини ХІХ ст.
Домашнє завдання:
1) передати кольорами настрій вірша (пояснити вибір);
2)виконати тест на оцінку:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2694285
06.02.2024
Тема. Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів ліричного героя в поезії П. Тичини «Не бував ти у наших краях!»Любов до життя, краса природи у вірші Павла Тичини «Гаї шумлять…»(2год.)
Прослухай поезію:
- - Які почуття викликає цей вірш?
- Яке ставлення автора до Батьківщини?
-
1.Встанови відповідність між рядками з вірша та художніми засобами, вжитими в них.
Блакитні простори, веснянії ночі | Метафора |
Там степи, там могили, як гори | Окличне речення |
Не бував ти у наших краях! | Риторичне питання |
Серце б’ється | Епітет |
Чув про степ, що ген-ген простягнувся? | Порівняння |
| |
2. Вправа «Конструювання»
Пригадайте, які ви знаєте прислів’я та приказки про рідний край?
Кожному мила | життя віддай |
За рідний край | тут і рай |
Добре тому | своя сторона |
Вдома | хто в своєму домі |
Кожен край | і стіни гріють |
Рідна земля | має свій звичай |
Де рідний край | і в жмені мила |
Тема: відображення краси природи рідного краю та працьовитість людей)
Ідея: показ любові до рідного краю, заклик любити свою Батьківщину і народ).
Діти, душею й серцем П. Тичина довгі роки служив музиці — і вона щедро нагородила його за вірне й незрадливе служіння: влилася в поетичні рядки митця, зазвучала на повну силу, щоб полонити усіх, хто ввійде у Храм його Слова. Ступимо ж і ми на поріг цього Храму, щоб відчути цей божественний барвозвук — голублячий, ніжнотонний…
Тож розпочнімо роботу над ідейно-художнім аналізом вірша «Гаї шумлять». Послухайте вірш із заплющеними очима, щоб чіткіше побачити намальоване, яскравіше почути відтворені в поезії звуки, перейнятися станом ліричного героя, душа якого співає від дивного єднання з природою, глибокого її відчуття.
Прослухай аудіовірш"Гаї шумлять":
- Чи сподобався вірш? Чим саме?
- Що відчули ви, слухаючи цей вірш? Яка картина постала перед вами (усне малювання).
- Які слова незрозумілі?
- Яку пору року зображено у поезії?
- Який час доби? Які художні деталі свідчать про це?
- Що ви розумієте під шумом гаю?
- У чому автор бачить незвичайну красу? Підтвердити думки цитатами з твору.
- Які зорові і слухові деталі добирає поет? (Гаї шумлять, дзвін гуде, тихий шепіт трав, хмарки біжать, неба край — як золото...)
- У деяких словах є звуки, які вчуває людина в гудінні дзвона (дз — гу— зд). Знайдіть рядки, де говориться про шум гаю й шелест трав. Виділіть у словах звуки, що допомагають «почути» цей шум. Зробіть висновки про роль цих звуків у творі.
„Паспорт” вірша „ Гаї шумлять”
Автор | П.Г.Тичина |
Назва поезії, збірка | «Гаї шумлять», збірка «Сонячні кларнети» |
Час написання | 1918 рік |
Тема | Оспівування краси, мелодії звука гаю та природи навколо нього. |
Ідея | Возвеличення чарівності природи, яка впливає на внутрішній стан людини, її почуттів. |
Основна думка | Кожна людина володії здатність по-своєму бачити і відчувати світ, відкривати в ньому щось нове, ніким не бачене і не відчуване. |
Жанр твору | Пейзажна лірика, пісня. |
Образи | Ліричний герой |
Художні засоби | Епітет: шепіт голублячий. Порівняння: купаючи мене, мов ластівку; ген неба край – як золото; горить, тремтить ріка, як музика. Метафори: гаї шумлять; хмарки біжать; дзвін гуде; мріє гай; горить-тремтить ріка. Повтори: милуюся, над нивами, йду, іду; співаючи. |
https://learningapps.org/17730313
Домашнє завдання: с.128-129 електронного підручника –виразно читати поезії, намалювати ілюстрацію до вірша. Вірш "Гаї шумлять" вивчити напам'ять. Виконати на оцінку тест за посиланням:
Немає коментарів:
Дописати коментар