Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Шиліна Українська Мова

11.04.2024

Тема. Написання н  і  нн у прикметника

Опрацюйте матеріал підручника на стор.183

Запамятайте!

Вправи 493, 495.

Виконайте вправи.

1. Розподіліть прикметники у дві колонки: 1) ті, у яких подвоєння не відбувається,  2) ті, у яких подвоєння відбувається.

Полотня(н,нн)ий, глиня(н,нн)ий, невблага(н,нн)ий, невпізна(н,нн)ий, лебеди(н,нн)ий, неоціне(н,нн)ий, вогня(н,нн)ий, нездійсне(н,нн)ий, різдвя(н,нн)ий, де(н,нн)ий.

2. Знайдіть у кожному рядку зайве слово.

А   Розум…ий, бід…ий, сторо…ій, жадіб..ий.

Б   Істи…ий, кі…ий, щогоди…ий, мир…ий.

В   Безтала…ий, голос…ий, ваго…ий, цикло..ий.

Г   Магнітофо…ий, вантаж…ий, холод…ий, хмар…ий.

3.Виконайте інтерактивні вправи за посиланнями:

https://learningapps.org/4892522

Домашнє завдання. Опрацювати параграф 56 на с.183, виконати вправу 498 та тест https://vseosvita.ua/test/start/cfg350

10.04.2024

Урок мовленнєвого розвитку. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А.Куїнджі, С.Васильківського,І.Айвазовського та ін."

с.264

Сьогодні ми ознайомимося з творчими доробкоми відомих українських художників  А. Куїнджі,  С. Васильківським, І. Айвазовським , зокрема їхніми картинами  , і напишемо твір-опис.

Поміркуйте!

-   Яка різниця між такими видами образотворчого мистецтва, як живопис і графіка?

- Що називається пейзажем, натюрмортом?

- Імена яких відомих художників України ви знаєте?

-  Які ознаки має художній стиль мовлення?

-    На які типи мовлення поділяються тексти?

-    Назвіть основні ознаки твору-опису.

-  Чим відрізняються науковий та художній описи природи?

-  Пригадайте основні ознаки художнього стилю

Розгляньте картини художників, подані нижче, оберіть, яка найбільше сподобалася, та опишіть її у творі.

Споглядаючи на картини, дайте усно відповіді на питання:

•        Чому у саме ці місця обрали для змалювання художники?

•        Яка пора року зображена на полотні? Який час доби? З чого це видно?

•        Що зображено на передньому плані картини? На задньому плані?

•        Чим приваблює колорит полотна? Який настрій навіває картина?

•        До яких роздумів спонукає?

Зимовий ліс

Ліс узимку.  В цю пору він незвичайний, чарівний.

Коли заходиш у це царство неземної краси, опиняєшся  в полоні дивовижних вражень. Тут скрізь дива.

 Он дерева набрали на своє гілля стільки пухнастого снігу, що здається не витримають дрібненькі галузки, і зрине вниз білий водоспад.   На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш. Усі дерева, кущі стоять припорошені сніжинками, ніби готуються до якогось балу. Хочеться розмовляти пошепки.

Та пташки зовсім на це не зважають. Вони жваво перелітають з гілки на гілку й струшують сніг.

Білочки теж вискакують на прогулянку, щоб трохи повеселитися, прогуляти свої пухнасті шубки, а, може, і знайти якусь поживу.

 Час від часу ліс наповнюється поодинокими звуками, такими ніжними й неповторними, ніби сама природа щось шепоче. Десь пташка обізветься, десь прошелестить сніг, падаючи вниз, на землю.

Так приємно стояти й слухати ліс.


Архип Іванович Куїнджі "Вечір на Україні"


Сергій Іванович Васильківський "Український пейзаж"


Іван Костянтинович Айвазовський "Штиль"


Юрій Іванович Пацан "Лебедине озеро"



“Лінгвістична підказка”,яку можна використати в тексті

Стежки – вузькі, широкі, звивисті, витоптані, місцями порослі, як стрічечка та ін..

Дерева – високі, стрункі, низенькі, розлогі, посохлі, буйнолисті, поодинокі.

Трава – пишна, суха, густа, польова, висока, низькоросла, зелена, пожовкла, як килим.

Кущі – низенькі, придорожні, темно-зелені, густі.

Квіти – польові, маленькі, білуваті, високорослі, невибагливі.

Небо – блакитне, ясне, сонячне, низьке.

Хмари – білі, густі, навислі, низькі.

Тінь – густа, чітка, вказує на час доби.

Воли – втомлені далекою дорогою, білий віл, гнідий віл.

Поле  – як жовтий килим, широке, пшеничне, щедре.

 Не забудьте скористатися пам'яткою 

"Як працювати над створенням власного твору?" 

1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює.
2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.
3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.
4. Тему розкривай глибоко і всебічно.
5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.
6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.
7. Дотримуйся пропорційності частин твору.
8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.
9. Перевір написане, перепиши в робочий зошит.

Ознайомтеся з орієнтовним планом твору-опису природи за картиною: 

1. Вступ:
а) загальне враження від художнього полотна;
б) історія написання твору, відомості про митця.
2. Основна частина:
а) опис переднього плану картини;
б) способи передачі глибини (тла) полотна;
в) опис побаченого справа, зліва, зверху, знизу.
3. Висновок (емоційна оцінка твору).

С.Васильківський "Козача левада"


ЗРАЗОК ТВОРУ

Для своєї картини "Козача левада" С.Васильківський вибрав найбільш типовий для України краєвид. Безкраї простори нив, луки, вкриті густою травою, ліси та переліски, насичені яскравими барвами.

У центрі картини — воли, які пасуться на зеленому лузі біля озерця. Праворуч — високе розлоге дерево, під яким спочивають люди. Для них віл — показник достатку родини, своєрідний символ землеробства. Людина на картині відійшла на другий план, висунувши на перший своїх вірних помічників. Адже ця лагідна, красива і сильна тварина супроводжувала селянина від колиски до домовини.

Пейзаж "Козача левада" — це щиросердне освідчення художника своїй батьківщині у синівській любові.


Домашнє  завдання: написати твір за поданим планом (план можете змінити, доповнити), дібрати заголовок самостійно.

04.04.2024

Тема. Написання не з прикметниками.

Самостійна робота

1.     Утворіть нові слова (прикметники) з допомогою суфіксів -ов-, -ев- (-єв-), поясніть їх правопис.

Ромашка, жолудь, калій, підсумок, борщ, замша, яблуня, граб, соя, вишня, дуб, лід, слива.

2.     Запишіть, замість крапок уставляючи потрібні букви. Виділіть суфікси, поясніть їх уживання.

Березн..вий, грош..вий, сутт..вий, овоч..вий, служб..вий, ді..вий, алюміні..вий, ситц..вий, святк..вий, дощ..вий, бой..вий, значенн…вий, нуль..вий, стиль..вий, кра..вий, марш..вий, со..вий, дуб..вий, слив..вий, магні..вий, підсумк..вий, борщ..вий.

Опрацюйте матеріал підручника на с.179

вправа 484

https://learningapps.org/view6843554

https://learningapps.org/watch?app=4892815

1.Перепишіть речення, розкриваючи дужки, розтавивши розділові знаки. Поясніть написання не з прикметниками .  Прокоментувати вставлені  розділові знаки.

Ти будеш Вітчизно моя кароока повік (не)залежна повік молода. Ти і багата, ти і (не)озора ти і могутня ти і (не)зборима моя прекрасна Вітчизно.

2.Запишіть прикметники у три колонки

1 – без не не вживається

2 -  разом

3 -  є протиставлення

Не/безпечний, не/бідний, не/бувалий, не/вблаганний, не/вгамовний, не/вдалий, не/вдачливий, не/великий, а малий, не/гайний, не/втішний, не/веселий, а сумний, не/гарячий, а холодний, не/дбалий, не/дорогий, не/дорогий, а дешевий.

Домашнє завдання  Параграф 55, вправа 490

https://vseosvita.ua/test/start/pjk634

03.04.2024

Тема. Букви е, о, и в прикметникових суфіксах -ев-(-єв-), -ов-(-йов-, -ьов-), -ин-,-ін-, -ичн-.

Добрий день! Сьогодні ми продовжуємо з вами вивчати прикметник.

Пропоную перевірити нам свої знання із теми «Прикметник» за допомогою гри «Так чи ні».

1.     Прикметник – це службова частина мови.

2.     Прикметник відповідає на питання який? чий?

3.     Прикметник змінюється за родами, числами і відмінками.

4.     Прикметник називає предмет.

5.     Прикметник залежить від іменника.

6.     За значенням розрізняють якісні, відносні та присвійні прикметники.

7.     Ступені порівняння утворюють відносні і присвійні прикметники.

8.     Прикметники мають два ступені порівняння.

9.     Прикметники утворюються тільки префіксальним способом творення.

10.  Прикментик далекоглядний утворений за допомогою префікса.

Опрацюйте матеріал підручника на стор.176-177

Вправа 477

  Літери и, і, ї в суфіксах –ичн-, -ічн- (-їчн-), -ин-, -їн-

· -ичн- за правилом “дев’ятки” ( після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р): класичний, математичний, ортопедичний;

· -ічн- після решти приг.:   академічний, археологічний;

· -їчн- після голосних: архаїчний, прозаїчний;

· -ин- після приг.: баба -  бабин, Галя -  Галин, тітка – тітчин;

· -їн- після голосних, йМарія - Маріїн, Софія – Софіїн.

1.     Утворіть нові слова (прикметники) з допомогою суфіксів -ов-, -ев- (-єв-), поясніть їх правопис.

Ромашка, жолудь, калій, підсумок, борщ, замша, яблуня, граб, соя, вишня, дуб, лід, слива.

2.     Запишіть, замість крапок уставляючи потрібні букви. Виділіть суфікси, поясніть їх уживання.

Березн..вий, грош..вий, сутт..вий, овоч..вий, служб..вий, ді..вий, алюміні..вий, ситц..вий, святк..вий, дощ..вий, бой..вий, значенн…вий, нуль..вий, стиль..вий, кра..вий, марш..вий, со..вий, дуб..вий, слив..вий, магні..вий, підсумк..вий, борщ..вий.

  Домашнє завдання: вправа 481.Виконати тест за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/tkx789



20.03.2024

Тема. Творення прикметників

Опрацюйте матеріал підручника на с.175-176

1.Від поданих слів утворити прикметники префіксальним способом. Виділити твірні основи та префікси.

Мудрий, широкий, міський, дніпровський, водний, вітряний, надійний, значний, народний, гуманний, справжній.

2.Від поданих слів утворити прикметники суфіксальним способом. Виділити твірні основи та суфікси.

Україна, Львів, Харків, вчитель, ліс, поле, село, місто, Десна, наука, школа, клас,батько, дід, сестра, Київ.

https://naurok.com.ua/test/start/159435
Вправа 475

Домашнє завдання:. Перепишіть, перетворюючи іменники, подані в дужках, на присвійні прикметники в потрібній формі.

1. Хто знає, чи не (дідусь) легенди, спогади та перекази про давнину і заронили в (Таня) душу першу любов до рідного краю (О. Гончар). 2. У (тітка) яблуневому садочку голосно шурхотіло під ногами багряне листя (Є. Гуцало). 3. (Галя) переляк минув, та серденько билося (Марко Вовчок). 4. Курна дорога з-під (Маланка) ніг біжить у поле (М. Коцюбинський). 5. Вдома всі хвалили (матуся) яблучний пиріг (І. Муратов).

Виконати тест за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/phl297


14.03.2024

Тема. Відмінювання прикметників.Прикметники твердої й мякої груп

1.З΄ясуйте, на який приголосний основи поданих слів

Крихкий, вразливий, тривожний, внутрішній, літній, довколишній

2.Перегляньте навчальне відео

Параграф 53,с.171

Запамятайте!

Тверда група прикметників

(основа закінчується на твердий приголосний)

М яка група прикметників

(основа закінчується на м΄який приголосний, у т.ч. і на [й])

Більшість якісних і відносних прикметників (зелений, сільський),

усі присвійні (дядьків, Сергіїв),

короткі форми (ладен, зелен)

Нинішній, довговіїй, довколишній

Прикметники на –лиций відмінюють за окремим зразком

Вправа 464, 465

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: опрацювати параграф 53, виконати тест за посиланням:https://vseosvita.ua/test/start/jeu041

13.03.2024

Тема. СТУПЕНЯ ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ

Опрацюйте опорну схему з теми.


1.Прочитайте. Визначте прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння. Які з них утворені від прикметників з іншим коренем?

1.     Відпливуть за обрій темні хмари, стане більший, веселіший день. (О. Лупій). 2. Із Каліфорнії секвоя — найбільше дерево Землі. (М. Доленго). 3. Я вже не можу бути кращим, та гіршим теж не можу буть. (В. Крищенко). 4. Найгірше лихо, коли б'ються рідні брати. (В. Шелестюк). 5. Люди — прекрасні. Земля — мов казка. Кращого сонця ніде нема. (В. Симоненко). 6. А у скарбниці людських почуттів найкращий скарб — повага до людини. (Н. Забіла).

2.Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників, поясніть зміни приголосних.

Глибокий, дужий, дорогий, близький, слабкий, легкий.

Виправ помилки у рекламних текстах

 1-ша група:

 Не можете викупати малюка без сліз? Мило «Карапуз» для дітей саме безпечне і не щипає оченята! Підходить навіть для найніжнішішої шкіри. Ми використовуємо лише натуральну найоливковішу олію та найбільш натуральніший барвник.

 2-га група:

Любиш бігати? Обирай більш зручніші кросівки ! Ультралегші і найекстракласні,  кросівки «Adidas»- найкращіші!  У них навіть найпредовша дистанція буде здаватися вам найкороткою.  А ще наша ціна – сама доступна.

3-тя група:

  Волосся втратило блиск і випадає? Шампунь « Ромашка» - найпречудовіший засіб від усіх проблем . Ваше волосся стане більш довшим, найпухнастим і самим привабливим. Особливо рекомендовано блондинкам. Їхнє волосся стане ще білявішим.  Акція : великіша пляшка за ту саму ціну!

3. Гра «Я – редактор» .Знайдіть неправильно утворені форми ступенів порівняння прикметників і запишіть їх правильно.

Старший, поганіший, старіший, менш мокріший, більш віддалений,

найбільш здібніший, вузьчий, щонайдальший, найтовстіший, кращий,

багатіший, багатший, менший, маліший, більш відданий, менш

досвідчений, якнайдорожчий, ближчий, найменш грамотний.

https://learningapps.org/view2771650

Домашнє завдання.https://vseosvita.ua/test/start/cqt021


07.03.2024

Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу.

Опрацюй матеріал підручника на с.159
Вправа 439

1.Запиши прикметники, розподіливши їх у три колонки за значенням.

Широкий шлях; стрункий юнак; дерев'яний стіл; батьків сміх; гарний день; зміїна отрута; сестрин підручник; білий лебідь; золотий перстень; низький паркан; добре серце; зміїна отрута; ведмежа шкура. кмітливий юнак; лебедина пісня; залізний характер; ведмежий барліг; лисячий хвіст; Андрієва сорочка; міські вулиці; тижневий термін ; золотий ланцюжок; осінній день.

Перехід прикметників до іншої групи -с.161

2.     Визнач групу прикметників за значенням та вкажи, яке слово серед поданих є зайвим. 

1. Дешевий товар, білий сніг, геніальний вчений, морська сіль, стара газета.

2. Собача буда, ведмежа лапа, глухарине гніздо, осине гніздо, ранкова зірка .

3. Мідний самовар, довга дорога, річковий вокзал, туристичний буклет, кришталева ваза.

4. Золота монета, добра людина, красива картина, світлі тони, злий собака.

5. Підйомний кран, читальна зала, міська адміністрація, військова частина, залізні двері .

https://learningapps.org/2231059

https://learningapps.org/view1138917

Домашнє завдання.  Параграф 50, вправ 446, виконати тест:

https://vseosvita.ua/test/start/jcq285

06.03.2024

Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки

 Розглянь ментальну карту з теми «Прикметник».

 


Параграф 49, с.156

1.   Вправа «Знайди прикметник»

Випиши з поезії прикметники, визнач  рід, число та вдмінок прикметників.

Осінь пензлика взяла,

малювати почала,

в білокорої берізки золотила довгі кіски.

Став багряним колір чуба

в мудрого дідуся-дуба.

Дві сестрички, дві осички

стали жовті, мов лисички.

Марія Пономаренко

Вправа 432

2.    Робота з текстом . Перепишіть текст, підкресліть прикметники як члени речення.

Україна

Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна – розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і красивішої за Україну. Земля рідна і свята. 

Домашнє завдання. Параграф 49, вправа436


05.03.2024

Тема. Діагностична робота №5. Відмінювання та правопис іменників (тестові завдання).

https://vseosvita.ua/test/start/tne179

https://vseosvita.ua/test/start/lif180

29.02.2024

Тема. ПРАВОПИС СКЛАДНИХ ІМЕННИКІВ 

Перегляньте навчальне відео

Запамятайте!

РАЗОМ

ВИНЯТКИ

ЧЕРЕЗ ДЕФІС

Слово, утворене із підрядного словосполучення

Хлібодар (хліб дарувати), синьоцвіт (синій цвіт)газобалон (газовий балон)

 

Слова, які утворені з сурядного словосполучення, між ними поставити сполучник Ілікар-стоматолог, купівля-продаж, Зайчик-Побігайчик

З першою іншомовною невідмінюваною частиною: велопробіг, нанодіагностика

 

З першою частиною, яка вказує на прикмету чи особливість: дур-зілля, фітнес-клуб

З першою частиною з дієслова у наказовому способі (горицвіт, Непийвода)

 

З першою частиною грецькою літерою: дельта-частина, бета-розпад

З першою числівниковою частиною: триріччя, шестиденка

АЛЕ!!!

3-річчя, 6-денка

Поєднання слів – військових звань та державних посад: генерал-майор, премєр-міністр

З частиками напів-, полу-: напівпітьма, полумисок

 

Одиниці вимірювання:кіловат-година

З частиною пів-, якщо слово становить єдине поняття: південь (частина світу), півострів (географічне поняття)

АЛЕ!!! Якщо частину пів- можна замінити на «половина» , пишемо окремо:

пів яблука (половина яблука)

Музичні поняття: до-дієз, сі-бемоль

Сторони світу: норд-вест, норд-ост

Поєднання трьох і більше слів: світловодолікування

 

З першою іншомовною невідмінюваною частиною: суші-бар,караоке-бар,  

Маловживані слова

Водопій, глинокоп, самохід, тепловод, трубоклад, червононіжка, червоно пір, чорноліс, людинодень (Але! ТРУДО-ДЕНЬ), тоннокілометр, радіокомітет, дискомузика, стереоекран, фотосправа , член-кореспондент, бізнес-план, буй-тур, дизель-мотор, допінг-контроль, жар-птиця, інтернет-видання, ком пакт-диск, козир-дівка, крекінг-процес, піар-акція, альфа-частина, бета-промінь, дельта-частина, монголо-татари,

Аудіо- і відеопродукція,

Тепло-, гідроелектростанції

Домашнє завдання.Параграф 47, вправа 420, виконати тест за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/oja254

28.02.1014

Тема. Написання Не з іменниками

Перегляньте навчальне відео

Опрацюй матеріал підручника на с. 147-148

Поясніть правопис не з іменниками та значення прислів´їв. 

1. Ситий голодному (не)товариш.

2. (Не)краса красить, а розум.

3. (Не)правдою світ пройдеш, а назад не вернешся.

4. (Не)вігласу і гроші не допоможуть.

«Редактор».  Запишіть іменники, підкреслюючи орфограми та пояснюють написання.

(Не)догляд, (не)вільник, (не)книга, (не)від, (не)вітер,  (не)диво, (не)доїдок, (не)уцтво, (не)казка, (не)долік.

Домашнє завдання. Виконати вправу 414, пройти тест запосиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/gpr961

22.02.2024


Тема.Есе на тему стосунків між однолітками.



Домашнє завдання : написати есе.

21.02.2024

Тема. Написання Не з іменниками.

Переглянь навчальне відео

Опрацюй матеріал підручника на с. 147-148

Поясни правопис не з іменниками та значення прислів´їв. (Письмово)

1. Ситий голодному (не)товариш.

2. (Не)краса красить, а розум.

3. (Не)правдою світ пройдеш, а назад не вернешся.

4. (Не)вігласу і гроші не допоможуть.

«Редактор».  Запиши  іменники, підкреслюючи орфограми та пояснюють написання.

(Не)догляд, (не)вільник, (не)книга, (не)від, (не)вітер,  (не)диво, (не)доїдок, (не)уцтво, (не)казка, (не)долік.

Домашнє завдання. Параграф 46, вправа 414. Виконати тест за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/gpr961


15.02.2024

Тема. Особливості творення  іменників. Букви е, и, і в суфіксах -ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -ення(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о).

Перегляньте навчальне відео

Іменники творяться за допомогою:

•        суфіксального способу (синок, матінка, дружина, навчання),

•        префіксального (забудова, приказка, відмова),

•        суфіксально-префіксального (нашийник, подорожник, приморозок),

•        безсуфіксним (синь, молодь, насип),

•        складання основ (хлібороб, землетрус, хмарочос), 

•        складання слів (хліб-сіль, тихо-тихо),

•        абревіатури (продмаг), початкових букв (СБУ).

Найпродуктивнішим є суфіксальний спосіб.

Опрацюйте матеріал підручника : параграф 45.

Тренувальні вправи.

1)      Від поданих дієслів утворіть іменники середнього роду.

Зразок: бурити — буріння.

Говорити, ворожити, падати, варити, шелестіти, шамотіти, молити, тремтіти, мигтіти, гонити, тяжіти, голити, верзти, хропіти.

2)      Перепишіть, уставляючи пропущені літери.

Гірчичн..чок, бубл..чок, ґудз..чок, вогн..чок, кра..чок, мізинч..чок, нос..чок, пиріж..чок, розумн..чка.

3)      Від поданих слів утворіть іменники з пестливо-здрібнілим значенням.

Вареник, горщок, кутик, смичок, кошик, ліжко, хлопчик, подушка, полковник, молодиця, рукавиця, мурашник, край.

Домашнє завдання: Опрацювати параграф 45,виконати вправи 400. 403. Пройти тест за посиланням.https://vseosvita.ua/test/start/mbn825

14.02.2024

Тема. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини

Перегляньте навчальне відео

Пригадайте навчальний матеріал , розміщений на с.109

Записати іменники в дві колонки: 1) ті, що вживаються тільки у формі однині; 2) ті, що вживаються лише в множині.

Радощі, врода, пестощі, Київ, пахощі, Дніпро, Карпати, ножиці, ворота, хід,сміливість, граблі, чорнило, окуляри, білило, коноплі, гіпс, мед, сходи, сани, сіни, ясла, малювання.

2.Виправте помилки

Н. сани

Р. санів

Д. саням

З. сани

О. санями, саньми

М. на сани

Кл. сани

Закінчення іменників, що вживаються тільки у множині

Іменник

Відмінок

називний

родовий

давальний

знахідний

орудний

місцевий

кличний

Ножиці

-ям

-ями

-ях

Окуляри

-ів

-ам

-ами

-ах

Двері

-ей

-ям

-ми/-      ями

-ях

Ясла

-ам

-ами

-ах

 

Домашнє завдання.

         Провідміняти іменники, що вживаються лише у множині.

Радощі, сходи, Афіни, гроші, Карпати, ножиці. Виконати тест за посиланням:

https://vseosvita.ua/test/start/shx892

08.02.2024


Тема. РМ. Діагностична (контрольна) робота. Сприймання письмових текстів / читання

Прочитайте текст і виконайте завдання, подані після нього.

 

ХИТРІСТЬ ТА КОРИСНА ПОРАДА

Маленька хитрість (чи мудрість?), яка, наче фокус, одразу робить життя простішим. Бачиш її — і розумієш: «Ого, а мені б таке ніколи не спало на думку!». Щойно я спробував пояснити тобі, що таке лайфхак.

 Де ж узялося це слово, що тепер стало таким модним? Вигадали його в 1980-х роках програмісти. Думаю, друга частина слова «лайфхак» тобі щось нагадує. Чи не так? Адже всі знають, хто такі хакери. Та що ж означає цей таємничий корінь «хак»?

Значення слова

Англійське слово «hack», що буквально перекладається як «рубати», у середовищі комп'ютерників означає «знайти ефективне вирішення проблеми». А коли додамо до нього слово «life» («життя»), то отримаємо «lifehack».

Отже, лайфхак – це корисні поради та хитрі прийоми, що допомагають упоратися з повсякденними завданнями. Можливо, ти знаєш, як зробити щось просто, швидко та ефектно? Як прибрати в шафі так, щоб у ній більше ніколи не губилася твоя улюблена футболка? Як виступити перед величезним залом, не показавши свого хвилювання? Як швидко вивести з білої тканини пляму від какао? Ефектні та нестандартні відповідіна подібні запитання — це і є лайфхаки.

Комп'ютерний сленг поповнився словом «лайфхак» у 80-х, а у 2005 році воно посіло друге місце за популярністю в інтернеті. У 2011 році «лайфхак» потрапив до онлайнового Оксфордського словника. Так суто програмістське слівце розширило межі свого значення та отримало популярність і навіть офіційне визнання!

Лайфхакери

Що й казати, є навіть категорія людей, які називають себе лайфхакерами! Якщо звичайні хакери «зламують» чиїсь комп'ютери чи бази даних, то лайфхакер — той, хто здатний «зламувати» життєві проблеми. Він легко знаходить секрети їхнього розв’язання дуже неочікуваними способами!

Щоб стати лайфхакером, дотримуйся кількох простих правил:

·                     записуй корисні поради й цікаві факти, які можуть знадобитися в майбутньому;

·                     багато читай, пізнавай нове;

·                     не бійся творити та експериментувати;

·                     тренуй кмітливість;

·                     і, звісно ж, переймай досвід у знайомих лайфхакерів;)

Що більше лайфхаків ти матимеш у своєму розпорядженні, то більше часу зможеш економити, більше моментів проживати спокійно й радісно. А люди, що бачитимуть, як оригінально ти розв’язуєш проблеми, зможуть тільки здивовано вигукнути: «Геніально!».

(За матеріалами сайту https://pustunchik.ua)


Завдання до тексту

(Обсяг відповідей у відкритих запитаннях обмежено кількістю рядків)

1.             У тексті НЕМАЄ відповіді на запитання

А Що означає слово «лайфхак»?    Б Хто такі лайфхакери?

В Як заробляють «лайфхакери»? Г Де взялося слово «лайфхак»?                                бал

2.              Якщо цей текст розміщувати на освітньому вебсайті, то це найдоцільніше зробити в розділі 0.5 б

А «Загадки науки»    Б «Цікаво знати»      В «Історія» Г «Експерименти» 

3.             Стиль мовлення тексту– 0.5 б

А науковий  Б розмовний                В художній   Г офіційно-діловий

4.             У вступній частині тексту автор спробував пояснити  0.5 б

А як стати лайфхакером      Б для чого потрібні лайфкаки  В що таке лайфхак      Г хто такі хакери

5.             З-поміж правил, як стати лайфхакером, є всі наведені,ОКРІМ 0.5 б

 А працювати зі словниками                               Б не боятися експериментувати

В пізнавати нове                                                   Г записувати цікаві факти

6.             У тексті згадано про хакерів для того, щоб 1б

 А засудити незаконну діяльність хакерів   Б показати шкоду від дій хакерів

В розповісти, як розв’язувати проблеми         Г пояснити значення слова «лайфхак»

7. У частині «Лайфхакери» зазначено, що лайфхакер може 

А зламувати комп’ютери та бази даних           Б розв’язувати проблему неочікуваним способом

В придумувати нові слова та вносити їх у словники

Г знаходити ефектні відповіді на будь-яке запитання

8.Випишіть один із фактів, який свідчить про те, що слово «лайфхак» стало популярним та отримало офіційне визнання. 2б

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

9. Знайдіть у тексті й випишіть відповідь на запитання: «Чим лайфхакери відрізняються від хакерів?»                                                                                           1 бал

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10. Знайдіть у частині «Значення слова» інформацію :Слово «лайфхак» утворено від двох слів

 


11. Скількома зірочками ви оцінили б цей текст (від 1 до 5, де 1 – не сподобався текст; 5 – дуже сподобався текст)?  Обґрунтуйте свою оцінку одним реченням.  1б

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



12.               Поясніть, для  чого потрібні лайфхаки. 2б

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Загальна кількість балів


 07.02.2024

Тема. Відмінювання іменників III відміни.

Теорія.

Іменники ІІІ відміни в називному відмінку однини закінчуються на м'який приголосний основи (тінь, сіль, вісь, міць, паморозь) або на губний або шиплячий приголосний (любов, річ, подорож). Виняток становить іменник мати, що має закінчення -и, а при відмінюванні з'являється суфікс -ер- (-ір-).

У родовому, давальному, місцевому відмінках однини мають закінчення :

Р.в.

(кого? чого?)

радост

Д.в.

(кому? чому?)

радост

М.в.

(на кому? на чому?)

радост

Зверни увагу!

У багатьох основах слів при відмінюванні, крім орудного відмінка однини, відбувається чергування О, Е з І:

якІсть (Н. в., одн.) — якОсті (Р. в., одн.) — якОстей (Р. в., одн.) — якІстю (Ор. в., одн.)

рІч (Н. в., одн.) — рЕчі (Р. в., одн.) — рЕчей (Р. в., одн.) — рІччю (Ор. в., одн.)

В орудному відмінку однини іменники III відміни мають закінчення -ю. Кінцевий приголосний основи, якщо він стоїть після голосного перед -ю, подовжується і на письмі передається як подвоєння букв: зустріччю, осінню, сіллю, памороззю. Якщо основа закінчується двома приголосними, подовження у вимові і подвоєння на письмі немає: радістю, якістю, жовчю.

У називному і знахідному відмінках множини іменники ІІІ відміни мають закінчення -і: ноч-і, віст-і, тін-і.

У родовому відмінку множини всі іменники ІІІ відміни, крім іменника мати, мають закінчення -ей: доповід-ей, сол-ей, віст-ей, ос-ей, повіст-ей. Іменник мати після суфікса -ер- має закінчення -ів: матер-ів.

Форма кличного відмінка в іменниках ІІІ відміни збігається з формою називного відмінка. Тільки в окремих випадках виступає закінчення -е: тін-е, радост-е, мудрост-е.

Переглянь навчальне відео.

Завдання .  Вправа з ключем у групах. Іменники ІІІ відміни поставте в О. в. однини і запишіть у три колонки: 1) з подвоєнням букв (подвоюються м’які зубні й пом’якшені шиплячі між голосними); 2) без подвоєння букв; 3) з апострофом.

 Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, Об (річка), радість, гниль, старість, далеч, мати.

Ключ. З других букв складеться закінчення вислову В. Сухомлинського: «Треба тонко відчувати три речі: … можна, не можна, треба».

Потренуйтеся!

https://learning.ua/mova/shostyi-klas/vidminiuvannia-imennykiv

Домашнє завдання. Вивчити правила на с.106 , виконати тест

https://vseosvita.ua/test/start/axu918

31.01.2024

Тема. Відмінювання іменників II відміни

Перегляньте навчальне відео

Опрацюй матеріал підручника на с.122-125

Розподілити іменники ІІ відміни за групами.

Терен, м’яч, сніг, рахівник, тесляр, зілля, гвинт, Донець, інвентар, явище, мебляр, обрій, запис, малятко, перець, ледащо, горобець, різьбяр, плащ, сніг, насіння.

Домашнє завдання: параграф 38, вправа 337. Виконай тест

https://vseosvita.ua/test/start/xwo059

24.01.2024

Тема. Відмінювання іменників I відміни

Перегляньте навчальне відео


Запамятайте!

Іменники І відміни відмінюються строго за єдиними зразками відповідно для твердої, м’якої і мішаної груп.

Однина

У кличному відмінку однини

в іменниках твердої групи вживаємо закінчення -о: сестра — сестро;

в іменниках м’якої групи з основою на приголосний, окрім Й, вживаємо закінчення -е: вишня — вишне;

Зверни увагу!

У пестливих назвах (в іменниках м’якої групи) вживаємо закінчення -ю:

матуся — матусю, Галя — Галю.

в іменниках м’якої групи з основою на Й вживаємо закінчення -є: мрія — мріє;

в іменниках мішаної групи вживаємо закінчення -е: задача — задаче.

Відмінювання іменнників І відміни множини.

У називному відмінку у більшості випадків у іменниках жіночого роду із суфіксом -к- при утворенні множини наголос переходить на закінчення:

Приклад:

тарІлка – тарілкИ, кнИжка – книжкИ, але: сусІдка – сусІдки.

Односкладові іменники, сполучаючись із числівниками два, три, чотири зберігають місце наголосу початкової форми:

Приклад:

два го́ли, чотири скла́ди, три шля́хи, два да́хи.

Зверни увагу!

Іменники людина, дитина, курка, гуска у множині втрачають суфікси: люди, діти, кури, гуси.

У родовому відмінку множини в іменників І відміни звичайно виступає нульове закінчення:

парта — парт, хата — хат, зима — зим.

Зверни увагу!

Слово статей пишемо з однією т.

Домашнє завдання Параграф37, вправа 326

Немає коментарів:

Дописати коментар