Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Задорожній Українська мова

2023-2024н.р.

18.12.23

Тема. Відмінювання дієприкметників.

Переглянь  навчальне відео.


Зразок відмінювання дієприкметників в однині:

 Відмінок Чоловічий   рід                   Жіночий рід

Називний    спостережлив-ий        спостережлив-а   

Родовий      спостережлив-ого       спостережлив-ої

Давальний  спостережлив-ому       спостережлив-ій

Знахідний Н. в. або Р. в. спостережлив-у

Орудний      спостережлив-им        спостережлив-ою

Місцевий     (на) спостережлив-ому  (на) спостережлив-ій  (на) спостережлив-ім

Зразок відмінювання дієприкметників у множині:

Множина

Називний   спостережлив-і

Родовий      спостережлив-их

Давальний   спостережлив-им

Знахідний Н. в. або Р. в.

Орудний      спостережлив-ими

Місцевий     (на) спостережлив-их

Домашнє завдання.

Спиши речення, ставлячи подані в дужках дієприкметники в потрібному роді, числі, відмінку.

Марійка здивувала нас (написаний) твором.

(Бережений) Бог береже.

Іван звернув увагу на (замріяний) Дарину.

У (пожовклий) листі я знайшла грибочок.

Моє завдання – знайти серед натовпу (замріяний) хлопця.

Незвично бачити материнське (посивілий) волосся.

 


2022-2023н.р.

24.02.2023

Тема.Контрольна робота. Іменник (ІІ частина) (тестування)

Виконай контрольну роботу за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4019593


27.01.2023

Тема. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини

Переглянь навчальне відео:

Опрацюй матеріал підручника на с.109

Завдання 1. Запишіть іменники, що вживаються лише у формі множини, ставлячи їх у початкову форму. Утворіть форму орудного відмінка.

А у тому диво-царстві, зневажаючи закон, жив у мандрах і митарстві добрий дядько Лос-котон. Щоб звільнити із темниці Лоскотона навіки, рознесли всі перепони, гнули ґрати, мов прути. А цареві три сини, три завзяті Плаксуни, так сміялись-реготали, що штани з них поспа-дали — тож всі троє без штанів до чужих втекли країв. (В. Симоненко)

Завдання 2. Подані іменники поставити у формі орудного відмінка (вказавши можливі паралельні форми).

Сани, кури, гуси, гуслі, терези, хащі, джунглі, Суми, Афіни, Фермопіли.

Домашнє завдання. Параграф 33, вправа 276

24.01.2023

Тема. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників

Переглянь відео:

1.Замість крапок ввести слово таксі і визначити його відмінок у кожному з речень.

Таксі – найкращий вид міського транспорту.

… довелось чекати недовго. Біля стоянки … утворилась черга. У … було тепло та затишно.

 Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.

 2. Провідміняти: Ольга Коваленко, Олег Коваленко; Валентина Коваль, Валентин Коваль.

3.Записати іменники-відповіді на запитання, додавши до кожного означення. Визначте рід іменників.

— Яке місто є столицею Грузії? (Тбілісі.)

— Як зветься поїздка за кордон? (Турне.)

— Як зветься стоянка-майстерня для тепловозів та вагонів? (Депо.)

— Як зветься автомобіль для проїзду за плату? (Таксі.)

— Як називаються окуляри без оправи? (Пенсне.)

— Як зветься перелік страв? (Меню.)

— Кольорові нитки для вишивання. (Муліне.)

— Яка пташка є найменшою? (Колібрі.)

— Як називається національне японське жіноче й чоловіче вбрання? (Кімоно.)

— Яке місто є столицею Японії? (Токіо.)

— Як звуть автора роману про Робінзона Крузо? (Даніель Дефо.)

Домашнє завдання. Параграф 34 .Виконати завдання на оцінку за посиланням : 

join.naurok.ua,увівши код 4503478


04 листопада 2022

Тема. Словотвір. Змінювання і творення слів. Твірне слово

Сьогодні ми  розпочинаємо вивчення нового розділу української мови, який має назву СЛОВОТВІР.

Переглянь навчальне відео.


Опрацюй матеріал підручника на с.52-53

Запамятай!

Твірною називається основа, від якої утворено інше слово. Утворене слово називається похідним. Основа, що складається тільки з кореня (не має ні суфіксів, ні префіксів), є непохідною: сніг, ліс, сон. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів, називається похідною: лісний, водяний, ставок.

ПАМЯТКА

Твірне слово – це слово, від якого утворилося нове (похідне) слово.

Мудрий + пре  →  премудрий

Вітер + ець  →  вітерець

Від одного слова може утворюватися чимало слів.

Наприклад: мудрий – премудрий, немудрий, мудрість, мудрець, по – мудрому тощо.

Кожне з утворених слів також може стати основою для утворення інших слів:

Мудрувати → мудрування  →  мудрований

Творення нових слів від тих, які в мові вже існують, є найважливішим засобом збагачення словникового складу мови.

Вправа з ключем.

Випиши послідовно слова у дві колонки: 1) непохідні; 2) похідні. Виділені слова розбери за будовою.

День, осінній, нога, співак, ікра,парк, перехід, ракета, кінотеатр,океан.

КЛЮЧ. Підкресли у словах першої колонки першу букву. Якщо завдання виконано правильно, то з підкреслених букв прочитаєте назву річки, на березі якої стоїть пам’ятник Т. Шевченку.

Домашнє завдання.

Параграф16, вправи  122,124

01 листопадат2022

Тема. Контрольна робота.Лексикологія. Фразеологія 

Виконай контрольну роботу за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9255236

28 жовтня 2022

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Фразеологія»

Повторюємо!

Вправа «Незакінчене речення»

1.     Фразеологія – це…

2.     Фразеологізм – це..

3.     Фразеологізми вживаються у … та … стилях мовлення.

4.     Фразеологізми в реченні виступають …

5.     Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися з …

6.     Джерела української фразеології…

 

Переглянь відео

1.Значення фразеологізмів

1. Пекти раків-

2. Ні пари з уст 

3. Звестися до нитки 

4. Байдики бити-

5. Баламутити голову -

6. Лити сльози -

7. Молоко під вусами не обсохло -

8. Брати верх (гору) -

9. Накивати п'ятами (у теперішн. часі)-

10.П'яте колесо до воза -

11.Давати гарбуза -

2.«Фразеологізми – члени речення»

Завдання: записати речення, визначити члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм

1.     Ви послухайте його і на вус намотайте.

2.     Він заговорив дрібно й сердито, наговорив сім мішків гречаної вовни.

3.     Пішов козак світ за очі.

4.      Язикатій Хвесьці не можна казати нічого зайвого

5.     Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати парубків

 

3.Завдання 3  «Фразеологізми в зоопарку»

     Пригадай назви тварин або птахів, які трапляються у фразеологізмах.

Наприклад: працює як віл, ведмежа послуга 

Завдання 4 «Дослідник»  Вкажи джерела даних фразеологізмів

 

Джерела  української фразеології

Джерела

Приклади

1.

Книга за сімома печатями; Ноїв  ковчег;

2.

Ахіллесова п‘ята; сізіфова праця

3.

Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться

4.

Як Пилип з конопель; 

Добрий початок – половина справи;

Кліпати очима;

5.

Сім разів одміряй, один раз одріж;грати першу скрипку

6.

„ І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь …“ Т.Г.Шевченко

Завдання 5 «Плутанина»

Добери синоніми до фразеологізмів

Фразеологізм

Синонім

1 під самим носом

А затаїти зло

2 тримати язик за зубами

Б рукою подати

3 теревені правити

В п’ятами накивати

4 мати зуб

Г точити ляси

 

Д ні пари з вуст

Доберіть антоніми до фразеологізмів

Фразеологізм

Антонім

1 хоч греблю гати

А викинути з голови

2 за тридевять земель

Б вітер у кишенях свистить

3 зарубати на носі

В як кіт наплакав

4 набитий гаманець

Г рукою подати

 

Д побити глек

 

Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи з теми «Фразеологія». Виконати завдання на оцінку за посиланням:

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7599908

25 жовтня 2022

Тема. Письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі

Текст-роздум – це текст, у якому за допомогою аргументів доводиться істинність чи хибність певного твердження.

Текст-роздум складається, як правило, з трьох  частин:

Ø теза (твердження) – необхідна для доказу думка;

Ø аргументи (доведення, спростування) – ланцюг міркувань, аргументів, доведень (спростувань) істинності тези;

Ø висновок – оцінка, враження, підсумок сказаного.

Як працювати над створенням власного твору-роздуму?

1.     Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює.

2.     Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.

3.     Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.

4.     Тему розкривай глибоко і всебічно.

5.     Дотримуйся послідовності у викладі думок.

6.     Дотримуйся структури твору-роздуму (теза, аргументи, висновок).

7.     Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.

8.     Наведи приклади з художньої літератури.

9.     Використовуй такі слова та вирази: я вважаю, мені здається, що …, на мою думку, таким чином…, по-перше, по-друге, яскравим прикладом може бути, отже, можна зробити висновок.

10.  Дотримуйся пропорційності частин твору.

11.   Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.

12.  Перевір написане, перепиши в робочий зошит.

Поміркуй!

-         Хто такий друг? Кого ви могли б назвати своїм другом? Які якості мають бути притаманні цій людині? А чи відрізняють­ся, на вашу думку, слова «друг» і «справжній друг»? Відповідь покласти в основу твору-роздуму.

Запам’ятайте і порівняйте!

Учинок — дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), намі­ру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки навколишніх.

Поведінка — сукупність учинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. По­ведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними.

Увага! Твір — продукт творчої діяльності людини; самостійна шкіль­на або домашня робота у вигляді письмового (усного) викладу учнями своїх думок на задану тему. Твір-роздум має містити власні міркування з реально існуючої проблеми.

Переглянь відео

Домашнє завдання.

Написати твір-роздум (робочий зошит) на одну з тем «Яким повинен бути справжній друг?», «Чому я пишаюсь своїм товаришем», «У яких вчинках виявляється людська шляхетність», «Який вчинок можна вважати героїчним»,  використовуючи фразеологізми та слова з довідки. Роботу надіслати вчителю на вайбер.

Довідка: людина, що відповідає моєму ідеалу; вірний, незрадливий; готовий допомогти в біді; правдивий, принциповий; може і готовий за­хистити; безкорисливий; зацікавлений у добробуті й злагоді; вдячний товариш.

 

 21 жовтня 2022

Тема. Урок мовленнєвого розвитку. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму


1.Прочитайт текст.

                                Мізинчик

      Липневий день був значимим для дідуся Романа: він переходив у статус пенсіонера. Не очікував на приїзд гостей у будні, тому й не було особливих приготувань. Мізинчик, якого привезли на початку літа, хвостиком тягнувся вслід за дідусем, його цікавило все живе. Він здружився з півником, кури мирно дозволяли заглядати на сідало і збирати яйця. Із задоволенням випасав Чорнушку і Брикайлика. Правда, інколи й бабуся отримувала від нього допомогу, коли годувала поросят. У більшості це було після купання і прання, бо тільки він міг знайти у хліві місце, де обов`язково замажеться. І в цей ювілейний день, добре пам`ятаючи бабусине «замазура», після обідніх годувань знаючи, де можна пройти «очищення», побіг до дзюркачика і, незважаючи на дрижаки, заліз у холодну воду. Поки бабуся зорієнтувалася, куди той шугонув, малий відвойовував у гусака місце під дзюркачиком. Старий гусак злився, шипів,  ґелґотав, однак через певен час відступив і здав об`єкт. Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?» Йому подобалося, як бабуся, вже купаючи в балії, де за день нагрівалася вода, розповідала про щастя, де воно живе, як , в їхній родині. (За Г. Гузовською-Корицькою; 200 слів)

-         -----До якого типу мовлення належить текст? Відповідь аргументуй.

Поміркуй!

-         -Як ти розумієте значення слова «щастя»?

-         -У які моменти ти почуваєш себе щасливим?

-        - Що для бабусі є щастям?

-         Яка основна думка тексту? Доведи, що в ньому поєднано розповідь і роздум.

Словникова робота. 

Дзюркач – гірське джерело

Балія - низька посудина для прання білизни

2.Запамятай правопис.: здружився, збирати, купання, прання, щастя, прижилося.

3.Повтори  розділові знаки при прямій мові. Поясни розділові знаки у реченнях: Як тільки Софія Михайлівна виявила купальника, дістала з води, загорнула в рушник і цілуючи пустуна, примовляла: «Ох, зацілую своє замурзане щастя!» Він, хапаючи обіруч бабусю за шию, запитував: «А що, щастя буває замурзане?»

4.  Розкрий значення фразеологізму: тягнутися хвостиком .

Домашнє завдання.

1.Скласти план переказу(письмово)

2.     За складеним планом підготувати докладний усний переказ тексту з елементами роздуму.  Виконати тест із фразеології:

    https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4676412



18 жовтня 2022

Тема. Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.

Переглянути  навчальне відео.

Опрацювати матеріал підручника с.37

Домашнє завдання. Виконати вправу 96

14 жовтня 2022

Тема. Самостійна робота з теми " Лексикологія"

Переглянь уважно відео з теми "Повторення. Лексикологія"


Виконай самостійну роботу за посиланням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7616891


11 жовтня 2022

Тема. Професійні слова, терміни, просторічні слова.

Лінгвістична гра «Доповни речення»

Прочитай  речення-загадки та відгадайте назви професій:

Поїзд водить ...

Оре в полі ....

Літаком править ... .

Клеїть книжки ...

У школі вчить нас ...

Будує будівлі ...

Чоботи пошиє…

Отож, ти вже зрозумів, що говорити ми сьогодні будемо про професійні слова, терміни і про слова, яких варто уникати в спілкуванні.

Запам’ятай!

Професійні слова і терміни (слова-професіоналізми) — це слова, які використовують спеціалісти певної галузі. Це назви знарядь праці, трудових процесів, сировини, з якою працюють спеціалісти. 

Наприклад, хіміки у професійній мові використовують терміни сполука, кислота, колба,  хімічний елемент.

1.     Прочитай текст. Назви професійні слова , терміни.

Протягом багатьох століть серед селянських промислів чільне місце посідали гончарство, стельмаство, столярство, гутництво, обробка каменю, металів.

Стельмахи виготовляли сани, вози, домашнє начиння. Гончарі виліплювали з глини чудовий посуд (миски, полумиски, глечики, кашники, куманці), плитки – кахлі, черепицю тощо. Гутники виготовляли столовий, кухонний посуд, місткості для зберігання харчових продуктів.

(«Культура і побут населення України»)

        2. Склади словничок  професійних  слів  за  поданим  початком

 1.Учитель  української мови :  підмет, обставина…

 2.  Програміст :  драйвер,сайт…

 3. Лікар : фонендоскоп, рецепт…

 4. Швея: голка, викрійка…

Просторічні слова

За обставин невимушеної, переважно побутової, розмови вживають просторічні слова. До них належать:

- слова, перекручені, спотворені з погляду норм літературної мови: сюдою, тута, охтобус (автобус);

- слова, яким властивий відтінок зниженості, згрубілості: ляпати (говорити), витріщатися, телепень;

- росіянізми: пожалуста, до свідання.

Стилістичні особливості

Просторічна лексика характерна для розмовного мовлення. Її також використовують у художніх текстах для негативної характеристики персонажів або для надання творам жартівливого забарвлення.

ЗВЕРНИ УВАГУ!

Просторічних слів варто уникати в повсякденному спілкуванні.

Прочитай речення. Знайдіть просторічні слова. 

1. Хто вас, босяцюги, на чужу землю просив? Забирайтеся, злидні чортові! (М. Стельмах). 2. Ми всі ходимо по цьому дому з мобілами, бо розгубимося (Є. Кононенко). 3. Давайте, баришня, пожарну скоріш! Пожар! (Остап Вишня). 4. Я все ніяк допетрати не міг, що крутиться Земля, мов куля кругла (Б. Олійник).

Переглянь навчальне відео.



Домашнє завдання.

Опрацюйте параграф 10, 11(с.35), виконай завдання за посиланням:

https://learningapps.org/6471028


Немає коментарів:

Дописати коментар