Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Задорожній Українська література

2023-2024 навчальний рік

18.12.2023

Тема.Контрольна робота

Повідомте учням
Код доступу 3019440
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

27.11.2023


Тема. Тарас Шевченко. Життєпис поета.  Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі («Мені тринадцятий минало»)

 Ми продовжуємо вивчення  розділ «Про минулі часи». І сьогоднішній урок я хотіла б почати з таких рядків:

9 березня 1814 року

В похилій хаті край села

Над ставом чистим і прозорим

Життя Тарасику дала

Кріпачка-мати, вбита горем.

Нещасна мати сповила

Його малого й зажурилась,

І цілу ніченьку вона

За сина-кріпака молилась…

Тож, як вам стало зрозуміло, ми з вами поговоримо про Т.Г.Шевченка.

У кожного народу є талановиті митці-поети, письменники. Саме вони прославляють свою країну, звеличують її  серед інших націй світу.

Розглянь хмаринку слів. Запиши, ким був Тарас Шевченко.

 

Пригададай , що вам відомо про життя і творчвсть Т.Шевченка.

1.Дата народження_____________

2.Місце народження____________

3. Родина Шевченків___________

4. Чому Шевченко покинув Україну?__________________

5. Де він навчався?__________________________________

6.Хто поміг йому стати вільним ( викупитися з кріпацтва)?________

7. Як називалася перша збірка? Коли вона вийшла? Скільки творів налічувала?_________________

8. За що Шевченка було заарештовано і вислано в солдати?____________

9. Скільки років він пробув на засланні?_____________________________

10. Коли і де помер? Де похований?___________________________________

Переглянь відеоурок. 



Робота над поезією "Мені тринадцятий минало"

Прослухай поезію.

Поміркуй!

- Як склалася доля малого Тарасика?

- Хто допоміг хлопцю, коли він розплакався? Як хлопець сприйняв ласку, доброту героїні?

 - Чому, на думку хлопця, йому «бог нічого не дав»?

-Чому сльози хлопця у творі названі тяжкими?

  - На скільки частин можна поділити даний твір? Добери до них заголовок.

 - Чи можемо ми назвати цю поезію автобіографічною? Відповідь обґрунтуй.

Домашнє завдання.

Опрацюй матеріал підручника на с.60-63, виконай тест:

Код доступу 7265670
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 2022-2023 навчальний рік


09.05.23

Тема. Гумористичне i сатиричне зображення. Жанрова рiзноманiтнiсть гумористичних творів. Велика роль гумору в життi українцiв. Л. Глiбов “Щука”

“Cмix – це здоров’я, cміхом можна бiльше вразити, нiж лайкою чи навіть бiйкою”, – говорять у народi. Українцi завжди вiдзначалися дотепнiстю, розвиненим почуттям гумору, вмiнням посмiятися не лише над iншими, а й над самими собою. Це допомагало їм пережити важкi часи, якi досить часто випадали на їхню долю. Особливо вiдзначалися гумором запорозькi козаки. Згадайте знамениту картину І. Рєпiна “Запорожцi пишуть листа турецькому султановi”.

Гумористичнi та сатиричнi твори дуже рiзноманiтнi за жанрами. Це i анекдоти, i усмiшки, i гуморески, i спiвомовки, i байки. Саме про байки ми й поговоримо на сьогоднiшньому уроцi.

Переглянь відеоурок з теми:


Байка- невеликий алегоричний твір повчального змісту.

 Алегоричний, алегорія - зображення рис характеру людини за допомогою образів тварин, рослин, явищ природи та ін.

  Побудова байки:

  Оповідь- розповідається певна подія

  Мораль - повчання, стислий виклад головної думки.

   Отже, основна ознака байки - це алегоричність. Враховуючи основну ознаку байки — алегоричність, виконаємо завдання: з’єднайте стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, які їх уособлюють).

Осел

хитрість

Лисиця

впертість

Козел

зажерливість

Щука

дурість, тупість

Прослухай байку Леоніда Глібова «Щука».

Поміркуй!
— Хто є головним, а хто другорядними героями байки?
— За що Щуку притягли до суду? Знайдіть відповідні рядки в тексті.
— Хто був на той раз суддями? Як характеризує їх автор?
— Знайдіть у тексті опис дій суддів, що підтверджує авторську характеристику.
— Які стосунки склалися між Щукою і Лисицею?
— Чому суд поміняв своє рішення? Як би ви це охарактеризували?
— Кого, на вашу думку, висміяв автор в образах байки?
— Чого учить нас байка, яка її мораль? Чим вона актуальна сьогодні?

Байка «Щука» Леоні­да Глібова - гостра сатира на несправедливий суд, у якому нікчемні судді не здатні розібратися у суті справи. Тому такі шахраї, як Лисичка, за хабарі вмі­ють повернути справу на користь кривдника, ввес­ти в оману суддів. І тепер часто звучить крилатий вислів із байки - «і щуку кинули у річку», - коли йдеться про те, що замість заслуженого покарання хтось потрапив у свою рідну стихію, у звичну об­становку її уникнув відповідальності за ганебні дії, за вчинений злочин. 

Домашнє завдання.

Виразно читати  байку Л.Глібова «Щука»

01.11.22

Тема. В.Рудківський «Джури козака Швайки» (На козацьких островах)

Твір про волелюбних , сміливих героїв, які вміють вистояти у складних ситуаціях.

Кожен із нас, мабуть, любить читати книги про минуле України, наших славних предків – козаків. Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? На ці запитання ти знайдеш відповідь у гостросюжетному історичному романі «Джури козака Швайки» одного з найблискучіших сучасних українських дитячих письменників, ім’я якого, на жаль, ще донедавна було майже невідоме широкому загалу.

Переглянь навчальне відео

«Джури козака Швайки» («На козацьких островах») В. Рутківський. Аудіокнига

Прочитай !

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=13790

Домашнє завдання.

Дати письмово відповіді на питання.

1. В якому столітті відбувається дія роману?

2. Що означає татарською мовою слово «козак»?

3. Де жили Санько, Грицик і Демко?

4. Ким був козак Швайка?

5. Чому Грицик і Санько змушені були тікати з села?

6. Хто одночасно служив і татарам і шляхті?

 


25.10.22

Тема. Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі.

   І сьогодні ти ще раз перегорнеш сторінки життя і творчості Великого Кобзаря, неперевершеного поета і великого художника, пригадаєш про період його  перебування в Петербурзі.

Уважно прочитай матеріал підручника на с.57-58

Як ти гадаєш, яке місце займає петербурзький період у житті поета? Так, головне – викуп із кріпацтва і вихід «Кобзаря».

Пропоную твоїй увазі літературну вікторину «Чи знаєте ви Т.Г.Шевченка?»    Перевір відповіді.

1. Батьківщиною для Т. Шевченка, місцем де він народився є… (Черкащина) 
2. Перші скупі знання малий Тарас отримав … (з церковнослов’янської книги у школі сільського дяка)

 3. Чому життя для малого Тараса було нестерпним? (Батько одружився вдруге, мачуха була злою)

4. З якого часу Тарас залишився круглим сиротою? (З одинадцяти років)

5. Змалку в обдарованій від природи дитині був талант … (художника)

6. Чим малював майбутній митець? (Вугіллям, крейдою, олівцем) 

7. У якого пана малий Тарас служив казачком? (П. Енгельгардта) 

8. З якими талановитими митцями познайомився Шевченко? (І. Сошенком, К. Брюлловим, В. Жуковським) 

9. Де і в якому закладі навчався Тарас Григорович, після чого став відомим художником? (У Петербурзі, в Академії мистецтв) 

10. За яку суму було викуплено Т. Шевченка з кріпацтва? (2500 крб.) 

11. Які композитори звернули свою увагу на творчість Т. Шевченка? (К. Стеценко, С. Людкевич, Я. Степовий, М. Лисенко) 

12. За що Шевченка було прозвано Кобзарем? (У 1840 р. побачила світ перша книжка поезій письменника «Кобзар») 

Пропоную  познайомитися ще з поезією Тараса Григоровича, яка називається «Думка» («Тече вода в синє море»).

Вірш «Думка» написаний у 1838 році у Санкт-Петербурзі. Тарасу здавна подобались народні пісні про пошуки молодим козаком своєї долі: «Ой зелений дубе, чого нахилився..», «Ой не шуми,луже, зелений байраче».

Очевидно, вони нагадували поетові власну долю, яка закинула його далеко від рідної України, до північної столиці Росії. Ось така історична основа поезії.

«Паспорт  ліричного  твору» 

Назва: «Думка»

Автор: Т.Г.Шевченко

Літературний  рід: лірика

Жанр: вірш

Вид  лірики: філософська

Тема: пошуки  долі  молодим  козаком

Ідея: співчуття  молодому  козаку, який  закинутий  долею  далеко  від  рідної  землі.

Основна  думка: у  чужій сторонці  навіть  не  звідти  сходить  сонце.

Головний  герой: козак

Домашнє завдання . Вивчити напямять поезію «Думака»

Виконати завдання за посиланням на оцінку: https://forms.gle/g2VMugXK5EpEiPkV8

18.10.22

Тема.Микола Вороний . «Євшан-зілля»

Переглянь навчальне відео.



Опрацюй матеріал підручника с.49-50

Прослухай поему М.Вороного «Євшан-зілля»



Домашнє завдання.

Виконати завдання на оцінку.

Літературний диктант за посиланням:

https://forms.gle/4u5wT1DrrLTNSHik7

 


11.10.22

Тема. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв'язок  із «Молитвою» О.Кониського й М.Лисенка , духовним гімном України.

Ми, українці, за своєю природою глибоко релігійні. Ще у язичницькі часи наші предки ставали на коліна перед богами з молитвою на устах, щоб випросити миру та злагоди для свого народу. У козацькі часи отамани приймали у Запорозьку Січ юнаків за умови православного віросповідання. Кожен українець повинен був знати молитву «Отче наш», розпочинаючи та завершуючи нею свій день. Тому не випадково в історії літературної пісні посідає значне місце пісня «Молитва», з якою сьогодні  ти ознайомишся.

Народно-церковним гімном України є пісня «Молитва». Текст її належить письменникові, педагогові, громадському діячеві Олександрові Кониському.

Музику до неї написав композитор Микола Лисенко. Її виконують стоячи, урочисто, піднесено, як гімн.

Співають цю пісню і нині, висловлюючи Богові найпотаємніші прохання зберегти Україну для себе і для нащадків.

Прослухай пісню.

Ідейно-художній аналіз пісні

Тема: звернення людей до єдиного Бога з молитвою про необхідність уберегти Україну і дати її народу волі, щастя і долі.

Ідея: возвеличення сили Бога, віра люду в його допомогу.

Основна думка: клопотання і звернення людей до Бога не тільки з власних інтересів, а й прагнення зберегти Україну, піклуватися і дбати про неї.

Жанр: молитва.

Молитва — це звернення віруючого до Бога.

Прослухай легенду.

Тема: зображення дівчини-України, яка звернулася по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданнями, що терпить земля її від «пролитої крові й пожеж».

Ідея: уславлення Всевишнього, який надає допомогу всім, хто її потребує; возвеличення пісні як неоціненного дару.

Основна думка: серед всіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром.

Жанр: легенда.

Легенда — один із жанрів не казкової народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.

Переглянь відеоурок з теми.

Домашнє завдання.

Опрацювати  матеріал підручника с.43-44.  Виразно читати пісню "Молитва"

 








Немає коментарів:

Дописати коментар