Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Шиліна Українська Література

 2023-2024н.р.

18.04.2024

Тема. Проблеми сміливості й боягузтва в повісті

                                                           Головне – це вміти здолати свій страх.

                                                                                                Леся Воронина

Добрий день! Сьогодні ми продовжуємо мандрувати сторінками повісті Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».

 Поміркуйте! 

Ø Чи доводилося вам коли-небудь відчувати страх?

Ø Як ви себе в цей момент почували?

Ø Як ви вважаєте, чи соромно бути боягузом? Чому?

 «Боягуз, котрий переміг свій страх – найсильніша людина у світі».

Ø Чи погоджуєтесь ви  з твердженням Л. Ворониної?

  Відомо, що боятися – це цілком нормальна реакція людини. Психологи стверджують, що відчувають страх усі люди, навіть ті, які здаються безстрашними  і кожен їх день пов'язаний із переборенням того ж таки страху. Наприклад, рятівники, пожежники, охоронці й ін. Тема переборення почуття побоювання, страху постійно піднімається в різних видах мистецтва.


Ознайомтеся з паспортом твору.

Тема – Людина, яка здолала свій страх, може перемогти наймогутніших ворогів. Навіть Синьоморд — хоча спочатку нашому героєві треба змінитися самому: пройти небезпечні випробування, навчитися миттєво приймати рішення, від яких залежить доля людства.

Ідея – не потрібно боятися складних ситуацій, рідні люди не залишать ніколи тебе у біді, потрібно знати своє коріння і й любити своїх рідних.

https://naurok.com.ua/test/start/407550

Головна думка – заклик поважати своїх батьків, бабусів і дідусів.

Поміркуйте!

Ø Чи сподобалася вам прочитана повість? Чим?

Ø Що для вас стало найнепередбачуванішим у повісті?

Ø Уявіть себе на місці Клима. Чи ви діяли б так як він?

Ø Що таке ТТБ?

Ø На кого були схожі батьки, коли повернулися з Єгипту?

Ø Яку зброю запропонували проти синьомордів?

Ø Як працює часоліт?

Ø Коли Земля зазнала нашестя блакитних жаб вперше?

Ø Яка основна мета прибульців на Землі?

Ø Який інструмент знайшов батько в піраміді?

Ø Якими були космічні кораблі прибульців?

Ø Де прибульці переховували бабусю Соломію?

Ø Чому не вбили синьомордів?

Ø Де знаходився жаб'ячий центр керування?

Ø Що змусило Клима вступити в бій з прибульцями?

 «Займи позицію»

Чи можна вважати Климка боягузом? (Відповідь аргументуйте.)

Відгадайте кросворд.

 


1.     Ім’я Кактуса.

2.     Щоб не давати справжньої клятви, Клим … пальці.

3.     Місце, де офіційно працювала бабуся Соломія.

4.     Автомобіль часу.

5.     Як лагідно всі звали бабусю Клима?

6.     Прізвище Сашка-Кактуса.

7.     Таємне Товариство …

8.     Часоліт приземлився на …

9.     Бабуся заховала таємничі пристрої на …

10. Ключ від машині часу був захований під горщиком з квіткою …

11. Як звали головного героя.

12. Без магічних можливостей, прибульці – це звичайнісінькі …

 «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку № 9» – пригодницька повість сучасної української письменниці Лесі Ворониної. У ній, як і в наших улюблених казках, добро перемагає зло. Але цікаво те, що герої-переможці в ній не відважні богатирі й мужні воїни, а, як не дивно, боягузи. Ви сьогодні познайомилися із хлопчиком, який врятував планету, переборовши самого себе. Можливо, він не позбувся свого боягузтва до кінця. Адже це природна властивість людини. Але він навчився із своїм страхом співіснувати. Ще давні філософи говорили: «Якщо хочеш перестати боятися, йди в сторону страху!» Тобто не відступай перед труднощами, перешкодами, намагайся їх здолати, і поступово ти виробиш тактику переборення власного страху або невпевненості.

Домашнє завдання .  

Виконайте тестові завдання https://vseosvita.ua/test/start/lfq513

11.03.2024

2023-2024 н.р.
08.04.2024

Тема. Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. «Таємне товариство боягузів, або  Засіб від переляку №9» - фантастична , романтична повість про виховання гідності та мужності.


Сьогодні ми продовжуємо  працювати над розділом «Пригоди і романтика». Пропоную познайомитися  з творчістю сучасної письменниці, авторки багатьох книг  для дітей. Це Леся Воронина. Письменниця, перекладачка та радіоведуча. Народилася в Києві 1955 року. Тут її можна зустріти й сьогодні, адже пані Леся напрочуд енергійна й бере участь у різноманітних літературних проектах, а щочетверга її програма звучить із радіоприймачів на «Радіо Культура». Вигадувати свої фантастично-пригодницькі історії та «лякачки» почала ще в дитячому садочку, завдяки чому легко здобувала прихильність серед однолітків і викликала невдоволення вихователів. У школі зацікавилася українським фольклором, співала в хорі, а також захопилася східними двобоями та йогою, тож не дивно, що її герої частенько мають чорний пояс карате й володіють внутрішнім спокоєм і силою не гірше, ніж сам Брюс Лі. Нині Леся Воронина має іще одне серйозне захоплення – подорожі. Раніше мандрувала автостопом Україною, на байдарках Польщею, тепер літає до Бразилії та інших далеких країн по враження й нових героїв для своїх історій. Твори Лесі Ворониної відзначено багатьма преміями: її книжка «Таємне Товариство Боягузів та Брехунів» перемогла в конкурсі «Дитяча Книжка року BBC 2012», а видання «Сни Ганса Християна» удостоєно Першої премії Міжнародного конкурсу «Мистецтво книги» і до того ж зберігається в Королівській бібліотеці Копенгагена.

Ознайомтеся з життям і творчістю письменниці, переглянувши відео.

Перегляньте відеосюжет.

В одному з інтерв’ю Леся Воронина зауважила:

Мені здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися. Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться долати переляк і перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших.

Боягузів завжди осуджують у народі, вони є і предметом насмішок. Про них складено багато гуморесок, жартів та анекдотів.

- А як можна побороти страх? Відповідь на це запитання ми спробуємо отримати впродовж декількох уроків, вивчаючи повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9».

Пропоную переглянути буктрейлер до твору.

Домашнє завдання

Прочитайте  повість «Таємне товариство  боягузів , або Засіб від переляку №9» на с.154-157

01.04.2024

Тема. Ярослав Стельмах «Митькозар з Юрківки, або Химера лісового озера». Характеристика образів Сергія і Митька. Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків.

Допитливість – одна із тих якостей, що спонукала героїв твору Я.Стельмаха до пошуку загадкової істоти. Давньогрецький філософ Сократ колись сказав: «Якщо ти будеш допитливим – то будеш розумним».

·        Як ви розумієте ці слова?

·        Чи згодні ви з ними?

·        Чи можна ці слова пов’язати з героями нашої повісті – Митьком та Сергійком?

  • Яке місце займають персонажі у творі?
  • Якими ви уявляєте героїв повісті?
  • Чому автор не дає докладного опису портрету хлопців?
  • Якими рисами характеру наділив автор Митька та Сергійка? Які епізоди із тексту підтверджують вашу думку?
  • Як ставляться до героїв інші персонажі твору і чим це зумовлено?
  • Як ставиться до своїх героїв автор?
  • Яке ваше враження від знайомства із Митьком та Сергійком?
  • Перегляньте навчальне відео з теми:

Гра «Павутинка»

Поєднайте імена героїв з рисами їхнього характеру.

допитливі

Митько

Сергійко

ліниві

необережні

дотепні

підозрілі

кмітливі

веселі

задерикуваті

боягузливі

рішучі

Усна характеристика образів Сергія і Митька

 План 

1) Дмитро Омельчук і Сергій Стеценко — звичайні школярі-шестикласники.

2) Риси характеру хлопців: а) чемність і доброта; б) мужність і винахідливість;

В) повага до батьків і людей похилого віку;

Г) наполегливість і довіра; д) на зло відповідають добром.

3) Здібності героїв:

А) любов до книги; б) прагнення пізнати багато цікавого;

В) надання допомоги тому, хто її потребує;

Г) вміння орієнтуватися у природному довкіллі;

Д) мрія про славу.

4) Дослідження хлопців не були марними.

5) Значення образів Сергія і Митька для сучасного школяра.

 Аналіз художніх засобів твору .

Розподіліть художні засоби, що є у творі, за видами.

Ботанічка; сушити голови; вигравати в уяві; привабливі веселкові барви; діточки; нам’яти вуха; двоє лобуряк на голову старенькій жінці; сісти на шию; надщербити несхитність; стрілка гойднулася в нашу сторону; переборщили трохи; хвацькі й одчайдушні (мандрівники); шкірити зуби; пошарпаний (велосипед); юні лівінгстони; розчервонілий вусатий (здоровань); накинути оком; дременув; худющий; опецькуватий; кинути погляд, і ходу, паняй, куди очі бачать; мов йому замакітрилось; розтелепа; голубінь неба заглядає в синь лісового озера; птахи радіють; раз плюнути; мухолови; насурмонені; поганий (поголос); не потикається; сліди лап, мов від крокодила; мовчазний таємничий (ліс); казковими (велетами); докори совісті вгризалися в душу; став мов укопаний.

Вид художніх засобів

Приклади

Епітети

 

Згрубілі, просторічні слова

 

Метафори

 

Порівняння

 

Фразеологізми

 

Літературний диктант.

1. Назва села, у якому відбувалися пригоди героїв В. Нестайка.

2. Ім’я одного з героїв повісті Я. Стельмаха, який запропонував назву химері лісового озера.

3. Тварини, з яких мала складатися колекція.

4. Шкільний предмет, який вивчатимуть у 6 класі Сергій і Митько.

5. Ім’я героя повісті Я. Стельмаха, у майбутньому майстра велоспорту.

6. Ім’я Сергієвого друга.

7. Ім’я героя повісті Я. Стельмаха, любителя музики.

Домашнє завдання: за планом письмово характеризувати образи Сергіята Митька.

18.03.2024

Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера". Уява, фантазія  романтичність у житті сучасної людини. Реальні та пригодницькі події в повісті

Cьогодні ми продовжимо мандрувати сторінками захоплюючої повісті разом із героями, веселими та невгамовними.

Романтика, мрії, фантазія — одвічні супутники людини. Вони роблять наші будні кращими, цікавими, наповнюють їх змістом, надихають нашу уяву на створення нового, невідомого…Найбільшою мрією героїв повісті «Митькозавр із Юрківки…». був відпочинок на природі. Хлопці й гадки не мали, що літні канікули для них перетворяться на справжні пригоди.

Пригадайте!!!

•        Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.

•        Що об’єднує такі поняття, як «мрія» і «фантазія»? Чи завжди збуваються ваші мрії? Від кого або від чого це залежить?

•        Чи важливий для сучасної людини романтичний порив, уміння фантазувати, уявляти?

Перегляньте буктрейлер до твору

Перегляньте відеоурок:



•      Згадайте, які веселі пригоди траплялися з вами під час літніх канікул, відпочинку?

Встановіть послідовність подій у творі

https://learningapps.org/9819845

 « Складіть слова»

Складіть із розрізнених літер ключові слова, без яких Митько та Сергій не провели б канікули так цікаво, змістовно і з користю.

В У А Я        А Ф Я Т Н З А І        О Р А М Т Н И А К

"Продовжіть речення"

- Я вважаю, що багата уява, фантазія відіграють у житті сучасної людини....

- Тому що...

- Наприклад...

- Отже...

Пригадайте сюжет повісті, виконуючи тестові завдання за посиланням:

https://learningapps.org/2220392

 Використовуючи цитати із твору, доведіть, що Митько та Сергійко:

·         люблять природу;

·         розсудливі, допитливі;

·        дружелюбні;

·         сміливі шукачі пригод;

·        мають почуття гумору, можуть покепкувати не лише з інших, а і з себе  самих.

Усе почалося із приїзду Митька та Сергійка в село до бабусі на літні канікули. Простежте, які реальні та пригодницькі події з ними відбувалися і чому.

— З якою метою приїхали хлопці в село? Які реальні події трапилися з ними в Юрківці?

— Чи мріяли Митько та Сергійко про пригоди? Які пригоди трапилися з ними?

— Як поводилися хлопці у складних ситуаціях (коли пливла по озеру голова химери; коли впізнали голос Василя, дізналися, що їх розігрували, хотіли насміятися)? Як би ви поводилися в подібній ситуації?

- Чи вдалося розкрити Митькові і Сергійкові таємницю лісового озера?

- У чому виявилася ця таємниця ?

Чи можна вважати твір «Митькозавр з Юрківки, або химера лісового озера» пригодницьким? Чому? Особисту думку обґрунтуйте.

-А чи потрібна людині уява і фантазія взагалі?

Домашнє завдання:дібрати цитати до хактеристики образів Сергія та Митька. 

Виконати тест:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3059431

11.03.2024
Діагностична (контрольна) робота. Сприймання усної інформації на слух / аудіювання (тестування, відкриті завдання).
Прослухай текст

04.03.2024

Тема. В.Нестайко «Тореодори з Васюківки». Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього.  Характеристика улюбленого героя

Добрий день, дорогі діти! Сьогодні ми з вами вирушаємо у чарівну  подорож до села Васюківка.  Ми продовжимо знайомство із повістю  В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»

Перегляньте навчальне відео.

Іван Рень та Павло Завгородній — найкращі друзі. Пригода — це невід’ємна частина життя хлопців. Вони добрі та чуйні, …

- Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадки, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зо зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.                       

  Синонімічний ланцюг. Робота в зошиті.                                                     

Доберіть синоніми до слова друг, які синоніми вжито у тексті? (друг – товариш, дружище, побратим, напарник, приятель).                                          

Робота з прислів’ями.                                                                                             

Усна народна творчість має безліч прислів’їв, якими можна охарактеризувати людину. Які ж прислів’я характеризують наших героїв? Обґрунтуйте свою думку.                                                                            

 - Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.                                                

  - Дерево міцне корінням, людина — друзями.                                                        - Ми з тобою, як риба з водою.                                                                         

- Дружба родиться в біді, а гартується в труді.                                                       

 - Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися.                              

 - Скажи мені, хто твій друг, і я скажу тобі, хто ти.                                         

   - За сто робіт береться, а ні одна не вдається.                                                     - Дружба - як дзеркало: розіб'єш, не складеш.                                              

  - Хорошого друга узнаєш, як з ним розлучишся.                                       Дружба — це тонка та тендітна річ, і, знайшовши цей «діамант дорогий», потрібно докласти максимум зусиль для того, щоб він не втратив свого блиску. Щоб мати вірного друга, треба самому бути вірним другом.                                                                                           Робота над характеристикою героїв твору.                         Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітків.

                                  ПАВЛУСЬ                              

          +                              ЯВА                                     _                          

           Кмітливі                                                              бешкетники

Винахідливі                                                       неслухняні

Люблять тварин                                                 необачні

Вміють дружити                                                  не бажають вчитися  допитливі, дотепні                                                                                                      сміливі, із почуттям гумору

- Як ми можемо пояснити риси вдачі хлопчиків, які не красять їх?                 - Охарактеризуйте свого улюбленого  персонажа (Ява Рень - енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків. Павлуша Завгородній - кращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці).          

 «Кола Вена»


Називіть риси характеру Яви та Павлуші, знайдіть між ними спільні .

        Риси характеру.

Непосидючий, веселий, гомінкий, не надто наполегливий, робить все швидко, незважаючи на результат, трішки брехливий, непідкупний, природжений детектив, добрий, чуйний, справедливий, гуморист, бешкетник, любить пригоди, здатний на вигадку, друзі-п'ятикласники, пригода – невід'ємна частина життя хлопців, доброта, чуйність, справедливість, винахідливість, не подобається вчитися.

 Створіть сторінки Павлуші та Яви  у соціальній мережі «Фейсбук». 

Домашнє завдання: ви охарактеризували героїв позитивно, тому шо їхні пригоди сподобалися вам, ваші мрії подібні до їхніх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист  від громадянки з особливими переконаннями.

ЛИСТ: « За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які  випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!                   

Чи можете ви захистити Яву і Павлушу перед цією панею?

Доведіть, що Ява і Павлуша хороші діти, спираючись на текст, цитуючи окремі моменти.

Домашнє завдання.  https://vseosvita.ua/test/start/iry847

26.022024

Тема. Мрія і дійсність, романтичне у повісті.

Добрий день! Усі ми були колись маленькими, і в усіх нас були свої дитячі мрії. Ми, дорослі, мріємо і зараз і, мабуть, мріятимемо все своє життя. А хіба ж у цьому є щось погане? Вміння мріяти — це прекрасно! Адже мріючи, ми наближаємо себе до мети. Та дитячі мрії відрізняються від того, про що ми мріємо вже у дорослому віці. Ех, якби ж то можна було повернутися в дитинство, у свої дитячі мрії…

Поміркуйте! Американський поет К.Сенберг сказав : «Все, що існує на світі, колись було мрією». Чи погоджуєтеся  ви з цим висловом?

Перегляньте навчальне відео.

Згадаймо персонажів повісті. Вікторина «Хто це».

1.     « - Опозогив! – Вона букву «р» не вимовляє. – Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чочтова!»

2.     «Противна й плямиста, як географічна карта»

3.     «Мисливець завзятий, на полюванні, коли стріляє, ліве око онучею зав’язує, бо в нього ліве око без правого не примружується»

4.     «… баштанник наш – ото тигр! Ох же ж б’ється! Як улупить своєю кістлявою рукою по штанях – два дні чухаєшся»

5.     «Він мене малиною частував. У них було багато в саду малини, а в нас не було. А малину з молоком – ви ж знаєте!»

6.     «Я біг поряд з Явою нога в ногу, наче ми були одним механізмом. І мені здалося, що серця наші теж б’ються, наче одне серце»

7.     «Депутат райради, ланкова кукурудзоводів»

8.     «А взагалі характер ого-го-го! Сталь, а не характер. Таких на мільйон один буває»

9.     «Бігала навколо калабані і гукала на нашу адресу якісь свої коров’ячі прокльони»

Пригадайте!

         Що будували Ява і Павлуша під свинарником?

         Які назви мали б носити станції лінії метро у Васюківці?

         Скільки коштував би проїзд у метро? Хто мав би право їздити безкоштовно? Скільки платила б учителька математики?

         Як звали Явину корову?

         Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?

         Хто з героїв казав так: “Опозогив! Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!”?

         Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?

         Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій із коровою?

         Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі?

         Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці?

         Чим частував Ява свою корову після кориди?

         Як назвав Павлуша Яву, коли той опускався на цеберку в криницю?

         За що хлопці не любили Карафольку?

 Словникова робота.

Романтик - людина, схильна до мрійності.

Романтичний – мрійний, емоційно піднесений.

Розгляньте аблицю «Чи можна Яву і Павлушу назвати романтиками?»

                     Так                                                              Ні

  • У хлопців добрі наміри.
  • У буденному бачать незвичайне.
  • Заради мети готові на випробування, не шукають легких шляхів.
  • Готові надати допомогу.
  • Цінують дружбу.
  • Витівки  обертаються проти них.
  • Не замислюються над наслідками.
  • Створюють навколо проблеми.
 

-    Домашнє завдання: дати письмові відповіді на питання:"Чи можемо хлопців назвати романтиками, аргументуйте цю думку".

-         "Чому мрії хлопців часто не втілювалися в життя? Що б ви їм порадили?"


19.04.2024

Тема.Микола Вороний. Коротко про письменника. Поема  «Євшан-зілля». Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів

За Україну, за її долю, за честь і волю, за народ! — таке творче кредо письменника, з творчістю якого познайомимось сьогодні на уроці. Це Микола Кіндратович Вороний.   

Микола Вороний — постать в українській культурі неординарна. Щоб переконатись у цьому, досить згадати, що він був поетом, перекладачем, критиком, істориком літератури, публіцистом, актором, режисером, редактором, дослідником національного театру, світової та вітчизняної драматургії, громадським діячем.  Він усе  життя присвятив служінню своєму народові. І це не дивно, адже був справжнім патріотом.

Тож  сьогодні на уроці ми опрацюємо зміст поеми «Євшан-зілля», визначимо її тему, з’ясуємо наскільки давноминулі події актуальні у наш час, спробуємо глибше усвідомити  ідейно-художні особливості  твору, зупинимося на таких поняттях як толерантність, патріотизм, будемо вчитися грамотно аргументувати власні думки.

Переглянте навчальне відео:


Сюжет, що ліг в основу написання поеми, Микола Вороний запозичив із Галицько-Волинського літопису. У ньому ми можемо знайти легенду про магічну силу звичайної степової рослини.
У літописі йдеться про славного Мономаха, який після перемоги над половцями, нібито взяв у полон сина хана Сирчана. І лише після смерті князя Володимира Сирчан посилає свого співця до половчанина, аби він повернув юнака у рідний край. Однак ні пісні, ні вмовляння не пробудили у хлопчині пам’ять. І тільки понюхавши зілля євшан Отрок згадав половецький привільний степ і рідного батька. Так чарівна сила однієї з найгіркіших рослин світу повернула хлоп’я на Батьківщину.

відео

https://uaserials.pro/5779-ratatuy-2007.html (1.35)

Робота над змістом поеми.

За жанром твір «Євшан-зілля» є ліро-епічною поемою. Він поєднує ознаки прози й поезії, епосу та лірики.

Поема- (від грецького слова, що означає «твір», «творіння») –ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події та яскраві характери персонажів.

Ліричний герой – герой, від імені якого ведеться розповідь, який часто виражає авторські думки й почуття.

Композиційно-сюжетні елементи поеми :

Експозиція – ознайомлення з літописом «В давніх літописах наших…».

Зав’язка – розмова хана з гудцем «Ти піди у землю Руську – Ворогів наших країну…»

Розвиток дії – усі події, які відбуваються з ханом та його рідним сином.

Кульмінація – «Що ж це враз з юнаком сталось?…»

Розв’язка – «Так він крикнув, і в дорогу… Подались вони обоє…»

Епілог – звернення до українського народу з проханням стати на правильний шлях.

 Бесіда за сюжетом поеми:

-На скільки частин умовно можемо поділити поему? (На 3 частини: минуле, сучасне, майбутнє)

-Як половецький хлопчик потрапив у Київ до самого князя Володимира?

-Як ставилися до хлопчика?

-Як жилося хану без рідної дитини?

-Яке важливе рішення приймає хан? -

-Які настанови дає старий батько гудцеві, щоб достукатися до серця хлопця?

-Які зміни відбулися з малим половчанином під впливом запаху євшан-зілля?

-Яке почуття «стисло горло, сперло груди» юнакові?

-На що зважується хлопець під впливом спогадів?

-Яку істину усвідомив хлопчина? (Краще бути неоціненим у своєму краю, ніж жити у славі та пошані у чужому)

-Кому адресоване заключне слово автора? (Українцям)

Отже,

Тема: розповідь про розкішне життя хлопчика, який забув свій рідний край, батьків.

Ідея: возвеличення любові та відданості Батьківщині; засудження тих, хто відцурався своєї країни, зрадив її інтереси.

Головна думка:

Краще в ріднім краї милім

Полягти кістьми, сконати,

ніж в землі чужій, ворожій

в славі й шані пробувати.

Домашній тест.

https://vseosvita.ua/test/start/oqo200


12.0.2024

Виконати тестові завдання та дати письмові відповіді на літературний диктант

Тестові завдання до твору “Джури козака Швайки”

1.Скільки років було Саньку й Грицику?

 А)11 років; Б)12 років;-В)  13 років.

2.Як називалося житло козаків?

А)Хата;   Б)Курінь; В)- Січ.

3.На багатті козаки варили що?

А)уху; Б)юшку-В)куліш.

4.Коня Пилипа Швайки звали:

А)Вітер;  Б)Вітрик    В)Вітерець.

5.Хто врятував Швайку і джур  від татарської погоні?

А)Вовк Барвінок-.  Б)Санько  В)Демко.

6. Човен, на якому прибульців доправили до острова:

А)галера  Б)чайка   В)плоскодонка

7.Птиця, голосом якої Швайка подавав сигнал…

А) Одуд  Б)Пугач-  В)Сорока

8.Твір “Джури козака Швайки” за жанром є:

А)історико-пригодницьким оповіданням;

Б)історико-пригодницькою повістю;

В)історико-пригодницьким романом.-

9.Якої проблеми не піднято у творі “Джури козака Швайки”:

А)Боротьба добра і зла  Б)Дружба й зрада  В)Стосунки людей і тварин Г)Митець і суспільство-

10. Кому належить фраза “Ми не діти. Ми з лука вміємо стріляти.”

 

Самі на острові

1.     Куди вранці зібралися козаки з острова? 

2.     Що Швайка наказав Барвінку?

3.     Чим були зайняті хлопці, коли проснулися? 

4.     Що побачили Санько з Грициком вдалині острова?

5.     Як реагував вовк, коли Грицик притискав палицею Санька

6.     Що приніс Грицик

7.     Чому хлопці не наважилися розпалювати вогнище? Що насторожило хлопців

8.     Що хлопці побачили на річці?

9.      Як вони відреагували

10. Кого вони впізнали у передньому човні?

Тишкевич

1.     Що робили ті, хто приплив до острова

3.     Що наказав Тишкевич своїм товаришам

4.     Що став робити Тишкевич на острові

5.     Що вирішили зробити хлопці 

6.     Хто першим заговорив з Тишкевичем  

7.     Що зробили хлопці з Тишкевичем 

8.     Що виявив Грицик, коли заносив їсти полоненному

9.     Коли повернулися козаки на острів?

10. Що козаки вирішили робити з в’язнем?

11.  Що вчинив в’язень, коли козаки посідали вечеряти

 

 

Санькова ворожба

1.Що найбільше бентежило Швайку?

2.Що зробив Швайка з кіньми?

3.Куди Швайка наказав подітися хлопцям?

4.Куди подівся сам Швайка?

5.Кого з татар упізнав Швайка?

6.Чому Швайка не вистрелив у Тишкевича та Іслам – бека?

7.Що наказав зробити Іслам – бек Тишкевичу?

8Чому повернулися татари?

9.Чому татарин не побачив Швайку і хлопців?

10.Як почувався Санько?


18.12.2023

Запрошую   на діагностичну роботу з української літератури:

Час: 18 грудня 2023 09:40

Підключитися до конференції Zoom

https://us05web.zoom.us/j/85273979027?pwd=YMhoS2m3aSaKr5ZCYbP4SWlSVQaP4y.1

Ідентифікатор конференції 852 7397 9027

Код доступу:345

Тема.Діагностична робота.

27.11.2023

Тема. Леся  Українка. Дитинство  поетеси, роль  родини  у  її  вихованні. "Мрії". Неповторний  світ  дитинства  в  поезії.

Наш сьогоднішній урок ми присвятимо чарівній людині, митцю, драматургу, фольклористу, перекладачу. Людині, яка з раннього дитинства у віці 4 років виявила неабиякі таланти до музики і літератури. Людині, 30 років свідомого життя якої були безупинним змаганням з хворобою-Лесі Українці. Тож нехай наше знайомство з Лесею Українкою та її творчістю стане для кожного з вас уроком пізнання, відкриттям чогось нового, уроком роздумів і аналізу. Бажаю вам плідної роботи.  Прожила поетеса всього лише сорок два роки і тридцять три з них плідно працювала на літературній ниві. Зробивши так багато для розвитку рідної культури, Леся Українка була і залишається нашою національною гордістю.

1. Передивися  відео:


ЗВЕРНИ  УВАГУ!



 

2. Опрацюй  статтю  підручника 

3. Поміркуй.

 -  Людина  живе  і  мріє. З  кожним  роком  життя  наші  мрії  змінює. Були  мрії  й  у  Лесі Українки. Які? Чи  відрізняються  вони  чимось  від  мрій  сучасних  людей? Про  це  ви  дізнаєтеся  з  поезії  Лесі  Українки  "Мрії".

4. Словникова  робота.

   Лицар - самовідданий  захисник  когось  або  чого-небудь; вихований, витончено  чемний  чоловік.

   Сперечник - суперник.

5. Прочитай  поезію  Лесі  Українки  "Мрії" 

6. Поміркуй над  прочитаним.

-  Яким  є  настрій  вірша?

-  Подумай, у  якому  віці  Леся  Українка  написала  цей  вірш? Чому?

-  Чому  лірична  героїня  захоплювалася  не  "вродливими  королівнами", а  "гордими  переможцями"?

-  До  чого  закликає  поетеса?

-  Яка  головна  думка  вірша?

-  Які  автобіографічні  риси  поетеси  відображені  у  поезії?

“Мрії”

Поезія «Мрії» поетесою в Ялті 18 листопада 1897 р.

Тема: зображення мрій ліричної героїні, роздумів над сенсом життя, за яке необхідно боротися до останньої краплі крові і обов’язково вірити в жадану перемогу. 

Ідея: уславлення мужності, героїзму, впевненості віри в перемогу лицаря, його критика тих, хто пролив «кров не за рідний край».

 Основна думка: необхідно вміти боротися з життєвими труднощами навіть тоді, коли це неможливо; чоловік — це віра, сподівання, впевненість у перемозі.

Домашнє завдання:

1)знати про дитячі роки Лесі Українки; вивчити с.68-70 та презентація.

2) читати та аналізувати поезію “Мрії”

3) виписати із поезії художні засоби виразності.

4) виконати тест за посиланням:

Код доступу 4762656

Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

 



Немає коментарів:

Дописати коментар